Na ostro i po zbójecku
Do karpia można podejść na trzy sposoby: na ostro, po zbójecku i z duszeniem – i żaden z nich nie będzie właściwym. Pod hasłem "Lud lubi karpia, karp lubi lód" ruszyła kampania Klubu Gaja „Jeszcze żywy karp” na rzecz humanitarnego traktowania karpi masowo sprzedawanych przed świętami.
Kampania ma przekonać konsumentów, jak również hodowców i sprzedających, że ogrom cierpienia tych zwierząt w ostatnich tygodniach grudnia jest zupełnie niepotrzebny. Podstawowym celem jest uświadomienie klientów sklepów, że zakup świeżego karpia przechowywanego w lodzie także gwarantuje dobry smak potrawy, a oszczędza zwierzętom cierpień.
Działania Klubu Gaja wspiera publicysta, podróżnik i krytyk kulinarny, Robert Makłowicz, który mówi: – Z kulinarnego punktu widzenia świeżość ryby jest sprawą zasadniczą, jednak możliwie jak najkrótsza droga pomiędzy towarem, a klientem nie powinna wcale oznaczać, że ryby trzymane są w wielkiej liczbie w małych zbiornikach, a potem duszone w plastikowych torbach nabywców. Współczucie dla tak traktowanych zwierząt to rzecz jedna, ale nawet z czysto egoistycznego, wyłącznie konsumenckiego punktu widzenia ryby śnięte, stłoczone niemiłosiernie, są gorszym kulinarnym materiałem. Do akcji postanowiłem się przyłączyć z powodów obu.
Działania Klubu Gaja przyniosły zmiany w prawie. Po 3 latach starań Sejm, na wniosek organizacji, wprowadził poprawki do Ustawy o ochronie zwierząt. Teraz ustawa reguluje postępowanie ze „zwierzętami kręgowymi” i ryby, które należą do tego podtypu, są także chronione prawem, podobnie jak wszystkie inne kręgowce. Służby porządkowe nie mogą już odmawiać wszczęcia postępowania w przypadku interwencji w sprawie niehumanitarnego traktowania ryb podczas ich transportu i sprzedaży.
Klub Gaja zachęca do włączenia się w kampanię poprzez rozdawanie ulotek i wysłanie listu do handlowców (materiały dostępne są na stronie organizacji) oraz przede wszystkim reagowania w przypadku niehumanitarnego traktowania ryb.
Osoby chętne do finansowego wsparcia kampanii mogą to zrobić wpłacając wybraną przez siebie kwotę na konto 90 2030 0045 1110 0000 0067 3120, z dopiskiem „Karp”.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka