logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kreacje / printy
   ──────  06.03.2015

Modelki zredukowane do szkiców



Szkice o prostych nienaturalnych liniach nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistą anatomią zdrowego ludzkiego ciała. Próba zmodyfikowania modelek na wzór kształtów z rysunków prezentujących modowe kreacje pokazuje odstraszający obraz wychudzonego, znikającego niemalże ciała. Kampania jednej z brazylijskich agencji modelek Star Models zrealizowana przez Revolution Brasil na każdym z trzech wersji plakatu pokazuje zestawienie dwóch postaci. Pierwsza to szkic projektanta mody, a druga efekt, jaki daje zastosowanie użytych w nim proporcji w naturalnym ciele. Akcja „You are not a sketch” („Nie jesteś szkicem”) z 2013 roku miała walczyć z promowanym przez media wizerunkiem przesadnej chudości. Bilbordy zwracają uwagę na problem anoreksji w przemyśle modowym. Temat ten jest szeroko dyskutowany właściwie tak długo jak długo istnieje sama branża, jednak mimo wielu kontrowersji moda wciąż lansuje anorektyczne kobiece kształty.

Standardy przyjęte przez projektantów są bardzo rygorystyczne, a dążenie do nich grozi utratą zdrowia lub nawet śmiercią. Jedną z głośnych kampanii (do obejrzenia tutaj) dotyczących anoreksji promowanej przez przemysł modowy była akcja włoskiej marki Nolita, która opublikowała zdjęcia francuskiej aktorki i modelki Isabelle Caro cierpiącej na anoreksję. Kampanię przeprowadzono w 2007 roku. Autorem zdjęć był znany z kontrowersyjnych prac Oliviero Toscani. We Włoszech i Francji zakazano publikowania plakatów. Jako powód podano, że publikacja narusza godność, wykorzystując do celów komercyjnych wizerunek osoby chorej. Trzy lata po kampanii Nolity modelka zmarła w wieku 28 lat.

Dla przemysłu modowego wizerunek przeraźliwie chudej kobiety jest kanonem. Niestety karykaturalny na pozór obraz przedstawiony w kampanii „You are not a sketch” wcale nie odbiega od wyglądu dzisiejszych modelek. Co więcej, jego ugładzona forma może jeszcze bardziej zachęcać osoby o zaburzeniach w postrzeganiu własnego ciała do dążenia do prezentowanej w nich figury. Wiele osób zmanipulowanych wizerunkiem kobiety w mediach dąży do ideałów promowanych przez domy mody i odnajduje w nich perfekcję i piękno. Plakaty Isabelli Caro wykorzystano na przykład na stronach internetowych promujących anoreksję, mimo, że przeciwnie niż w kreacji „You are not a sketch” ujawniały bardzo drastycznie wszystkie defekty sfatygowanego chorobą ciała. Jak można przeczytać np. w The Guardian, po śmierci Caro jeden z internautów zamieścił pod zdjęciem modelki post: „Die young, stay pretty” („Umrzyj młodo, bądź piękna”). Ten i wiele innych komentarzy może świadczyć, że wizerunek kobiety przypominającej szkielet jest w niektórych kręgach akceptowany i podziwiany. Dlatego pojawiły się bardzo zasadne opinie, według których kampanie wykorzystujące chore na anoreksję modelki, nie wpływają pozytywnie na problem zaburzeń w odżywianiu.

Plakaty brazylijskiej agencji Star Models bardzo dobrze oddają charakterystyczną dla choroby anoreksji próbę dążenia do wyimaginowanego ideału. Schorzenie polega między innymi na zaburzeniach w postrzeganiu własnego ciała. Osoby chore próbują naśladować modowe standardy nie zdając sobie sprawy, że wizerunki modelek są najczęściej modyfikowane przy użyciu nowoczesnych technologii lansujących określone kanony piękna.

Plakat skierowany do kobiet, które zatraciły się w dążeniu do sztucznych ideałów i zagubiły poczucie rzeczywistości, może być tylko jednym ze sposobów walki z anoreksją. Dużo bardziej zasadne byłoby skierowanie przekazu do projektantów i twórców świata mody, którzy lansują konkretne standardy i nakręcają całą machinę modowego przemysłu, ustalając obowiązujące w nim zasady.

Sandra Sych


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 10.03.2023

    Rumia oddaje głos śmieciom


  • 14.02.2023

    Walentynki — Święto Zrywania


  • 14.02.2023

    Walentynkowo o donacji


  • 13.02.2023

    Wracają. Zawsze wracają


  • 01.02.2023

    Chcesz przestać, a nie możesz


  • 26.01.2023

    Zrób coś za nic. Zostań dawcą szpiku


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek