Mniej niż połowa polskich konsumentów ma zaufanie do systemu żywnościowego
Nowe badanie przeprowadzone wśród 20 tysięcy osób w 18 krajach Europy wykazało, że mniej niż połowa z nich ma zaufanie do branży spożywczej, a zaledwie jedna trzecia uważa, że spożywana przez nich żywność jest zrównoważona. Polscy konsumenci mają jeszcze mniejsze zaufanie do producentów żywności i władz niż wynosi średnia europejska.
EIT Food Trust Report przeprowadził ankietę wśród 20 326 konsumentów z 18 krajów europejskich, aby zmierzyć zaufanie do systemu żywnościowego oraz produktów spożywczych. Raport zawiera dane z EIT Food TrustTracker® 2021, sprawdzonego narzędzia do pomiaru zaufania konsumentów, które działa od 2018 roku, a także jakościową analizę poglądów poszczególnych osób w całej Europie. Badanie zostało przeprowadzone przez konsorcjum europejskich partnerów akademickich, w tym Uniwersytet w Reading, Europejska Rada Informacji o Żywności (EUFIC), Uniwersytet Aarhus, KU Leuven oraz Uniwersytet Warszawski.
Mniej niż połowa konsumentów w Polsce (44%) i Europie jako całości (47%) twierdzi, że ma zaufanie do autentyczności produktów spożywczych. Z raportu wynika, że zaledwie 48% konsumentów w całej Europie deklaruje, że ufa producentom żywności i władzom, podczas gdy ponad jedna czwarta (odpowiednio 25% i 29%) aktywnie im nie ufa. W Polsce zaufanie do producentów i władz wynosi odpowiednio 44% i 30% — co wskazuje, że polscy konsumenci są bardziej sceptycznie nastawieni niż inni konsumenci w całej Europie.
O ile europejscy konsumenci na ogół uważają, że producenci są kompetentni (58% konsumentów zgadza się z tym stwierdzeniem) i posiadają niezbędne umiejętności (55%), tylko jedna trzecia uważa, że są oni wystarczająco otwarci (37%) lub uczciwi w kwestii swojej roli w systemie żywnościowym (36%) — co wskazuje na brak przejrzystości jako przyczynę tego braku zaufania.
Problemem dla rządzących jest również kwestia przejrzystości i zaangażowania konsumentów, ponieważ tylko 39% obywateli europejskich uważa, że władze są wystarczająco otwarte, a 37% uważa, że robią wystarczająco dużo, aby słuchać opinii zwykłych ludzi.
Detaliści cieszą się jednak większym zaufaniem społecznym — ponad połowa (54%) konsumentów deklaruje, że ufa detalistom pod względem ich kompetencji, otwartości i troski. W Polsce wartość ta ponownie jest niższa od średniej: 49%. Tymczasem zaufanie do rolników jest najwyższe ze wszystkich grup w branży spożywczej, a zaufanie wyraża 67% konsumentów (65% w Polsce).
Społeczeństwo europejskie jest zaniepokojone wpływem systemu żywnościowego na środowisko, a zaledwie jedna trzecia (37%) uważa, że ich żywność jest zrównoważona.
Z raportu wynika również, że 76% Europejczyków (w Polsce odsetek ten wzrósł do 82%) twierdzi, że jest zmotywowanych do życia w sposób zrównoważony, podczas gdy zaledwie połowa (51%) bierze pod uwagę zrównoważoną żywność. Wskazuje to na istnienie luki między chęcią dokonywania przez konsumentów wyborów, które chronią planetę, a rzeczywistymi zmianami stylu życia, które mają wpływ na środowisko — tzw. luka między deklaracją a zachowaniem.
W Polsce natomiast 6 na 10 konsumentów (61%) twierdzi, że odżywia się w sposób zrównoważony, co wskazuje, że polscy konsumenci częściej podejmują kroki — lub są przekonani, że je podejmują — w celu odżywiania się w sposób lepszy dla naszej planety.
Jeśli chodzi o innowacje w produktach spożywczych, 37% Europejczyków jest otwartych na przyjęcie nowej żywności, ale większość jest niezdecydowana — co wskazuje na to, że system żywnościowy ma więcej do zrobienia w zakresie promowania zaufania do innowacji w żywności.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca