Młodzi ludzie najbardziej samotni
„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby.
Samotność jest powszechna
Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach.
Jedna na pięć osób (20%) zgłasza, że często czuje się samotnie, a ponad połowa (56%) mierzy się z tym poczuciem przynajmniej czasami. Jedna trzecia (37%) osób odczuwających samotność i izolację doświadczało również stresu i poczucia beznadziei, 40% depresji i lęku, a prawie 60% odczuwało smutek.
Młode osoby w wieku od 16 do 24 lat częściej mierzą się z poczuciem izolacji niż przedstawiciele innych grup wiekowych – dotyczy to jednej na cztery osoby (24%) w tej grupie, w porównaniu do jednej na pięć (19%) w ogólnej populacji.
Nie prosimy o pomoc
Jak pokazują dane – największą przeszkodą na drodze do znalezienia rozwiązania tego problemu jest stygmatyzacja. Ponad połowa badanych (56%), którym towarzyszyło poczucie samotności, miała trudność z poproszeniem o pomoc. Wstyd i strach przed byciem ciężarem stanowiły główne bariery.
Jednocześnie to właśnie znaczące relacje z innymi sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi (63% badanych). Rodzina (67%) i przyjaciele (59%) są wskazywani jako najważniejsze źródła wsparcia.
Niestety, aż 31% osób deklaruje, że nie może polegać na najbliższych – również partnerach. Oznacza to, że relacje bliskie, choć kluczowe w przeciwdziałaniu samotności, same również wymagają zaopiekowania.
– Tworząc przestrzeń gdzie ludzie będą się czuli widziani, słyszani i doceniani możemy pomóc odwrócić ten trend i sprawić, że nikt nie będzie cierpiał w milczeniu – zauważa Grita Loebsack, NIVEA Global President.
Te grupy są najbardziej narażone
Najczęściej samotność nasila się w takich momentach codzienności, jak wieczory (37%), weekendy (31%) oraz podczas wakacji (33%).
Do grup szczególnie narażonych na dotknięcie samotnością należą osoby niebędące w związkach, zmagające się z problemami finansowymi, mieszkające poza dużymi ośrodkami miejskimi oraz intensywnie korzystające z mediów społecznościowych.
Badanie pokazuje również, że samotność jest złożonym konstruktem. Wśród pięciu najczęstszych powodów poczucia samotności badani wskazali na: poczucie bycia nierozumianym przez innych, małą pewność siebie, problemy finansowe, trudności w poznawaniu nowych osób i brak kontaktu z rodziną i przyjaciółmi.
Tajlandia najbardziej samotna
W badaniu zaobserwowano również znaczące różnice pomiędzy krajami. Wyższe wyniki niż średnie poczucie samotności utrzymujące się na poziomie 56% dla całej badanej grupy, odnotowano w Tajlandii (69%), RPA (65%), Nigerii (62%) i USA (61%), a najniższe – w Niemczech, Chinach, Japonii (po 47%) oraz Arabii Saudyjskiej (49%).
Co robi NIVEA?
Problem samotności jest jednym z tematów społecznych aktywnie podejmowanych przez markę NIVEA. Celem jest edukacja i wsparcia społeczności, organizacji oraz jednostek na całym świecie i działanie na rzecz destygmatyzacji samotności oraz społecznej izolacji. Do tej pory udało się uruchomić projekty z lokalnymi organizacjami non-profit w ponad 30 krajach.
W lipcu tego roku rusza międzynarodowa kampania informacyjna mająca na celu zwiększanie świadomości społecznej w temacie samotności i izolacji społecznej. Działania NIVEA wpisują się w szeroką strategię firmy-matki Beiersdorf – „Care Beyond Skin”.
Metodologia badania
Badanie NIVEA zostało przeprowadzone z udziałem 30 912 osób w 13 krajach (ponad 2000 wywiadów w każdym z nich): Brazylii, Chinach, Niemczech, Indiach, Indonezji, Japonii, Meksyku, Nigerii, Arabii Saudyjskiej, Republice Południowej Afryki, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Respondentami byli reprezentatywni przedstawiciele populacji w wieku 16 lat i więcej. Badanie zostało zrealizowane w okresie od września do grudnia 2024 roku przez niezależną międzynarodową agencję badań rynku i społecznych DVJ Insights, we współpracy z dr Julianne Holt-Lunstad, która pełniła funkcję doradcy naukowego.
oprac. Karolina Sendal
zobacz także
-
19.07.2025Kampanie
Odwiedź kulturę na wakacjach
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie