logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Opinie > Mała zmiana na talerzu to duża zmiana dla planety
17.12.2021
Tematy: Opinie, Polska, Edukacja, Ekologia i środowisko

Mała zmiana na talerzu to duża zmiana dla planety



Blisko 90% Polaków uważa, że zmiany klimatu, będące zagrożeniem dla przyszłości planety, spowodowane są działalnością człowieka. Jednak tylko 26% z nas deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa i produktów nabiałowych na rzecz produktów roślinnych, co mogłoby przynieść ogromne korzyści dla środowiska*. O edukacji żywieniowej w kontekście dbania o Ziemię rozmawiamy z Joanną Lotkowską, dietetyczką z organizacji ProVeg Polska, zajmującej się budowaniem świadomości żywieniowej i będącej partnerem merytorycznym programu edukacyjnego PrzyGOTUJMY Lepszy Świat.

Czy Polacy łączą problemy klimatyczne z wyborami dokonywanymi podczas zakupów?
Joanna Lotkowska: Z przeprowadzonych badań* wynika, że Polacy, niestety, nie łączą tych faktów. Musimy coraz więcej o tym mówić, by edukować społeczeństwo i tę edukację warto rozpocząć już od najmłodszych lat. Trzeba działać teraz, by w przyszłości oglądać tego rezultaty. Zdobywajmy wiedzę i uczmy dbania o Ziemię także nasze dzieci. Pokazujmy, że małe kroki mają duże znaczenie.

Mówi się, że dieta roślinna jest lepsza dla planety. Czy może Pani rozwinąć tę opinię?
Joanna Lotkowska: Obecny kryzys klimatyczny wywołany jest nadmierną eksploatacją środowiska naturalnego. Powoduje ogromne i realne zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego, dostępności wody i bioróżnorodności na całym świecie. 70% słodkiej wody i 50% światowej powierzchni ziemi nadającej się do zamieszkania (wolnej od lodu i pustyni) jest wykorzystywane w rolnictwie. Według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) za jedną trzecią globalnej emisji gazów cieplarnianych odpowiada obecny system żywnościowy, przy czym połowa z nich wiąże się z hodowlą zwierząt. Różne badania naukowe oraz eksperci od lat udowadniają, że dieta roślinna jest lepsza dla planety, a ograniczenie globalnego ocieplenia nie będzie możliwe, jeśli utrzymają się obecne zachowania związane z konsumpcją żywności, nawet przy całkowitym wstrzymaniu emisji z paliw kopalnych.

Z kryzysem klimatycznym możemy zacząć walczyć już dziś za pomocą… widelca. Do wyprodukowania kotleta z mięsa potrzebujemy 21 razy więcej ziemi i cztery razy więcej wody niż w przypadku kotleta ze strączków. Dodatkowo produkujemy przy tym 60 razy więcej CO2, czyli tyle, ile emituje samochód jadąc z Rzymu do Warszawy. Dlatego przygotowując roślinne posiłki możemy zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko. Każde tego typu działanie ma sens. Mała zmiana dla nas może oznaczać globalnie dużą zmianę.

Co w takim razie możemy zrobić, by choć trochę zminimalizować niekorzystny wpływ diety na środowisko?
Joanna Lotkowska: Starajmy się małymi krokami zamieniać żywność pochodzenia zwierzęcego na roślinną, w oparciu o zasady kompozycji talerza zdrowego żywienia. Zarówno Światowa Organizacja Zdrowia, jak i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – PIB zalecają, by warzywa i owoce, możliwie jak najmniej przetworzone, stanowiły podstawę zdrowej i zbilansowanej diety. Według wytycznych różnych organizacji w każdym posiłku jedna czwarta talerza powinna być wypełniona produktami pełnoziarnistymi, a ostatnia część produktami białkowymi, najlepiej roślinami strączkowymi, takimi jak groch, fasola, ciecierzyca czy soczewica. Ważnym dodatkiem do dania są – stosowane z umiarem, oleje roślinne, np. oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. We wspomnianym wzorcu podkreślono także wartość picia wody oraz aktywności fizycznej.

A jak edukować w tym zakresie najmłodszych?
Joanna Lotkowska: Na świecie rośnie pokolenie coraz bardziej świadomych ekologicznie obywateli, dla których dbanie o planetę, to nie tylko sortowanie śmieci czy nieużywanie reklamówek foliowych w sklepie. Ogromną rolę odgrywa tu edukacja w zakresie ochrony środowiska. Dlatego warto zacząć ją już od najmłodszych lat, bo to właśnie dzieci mogą dokonać zmiany, która przyniesie pozytywne skutki w przyszłości. A jak ją prowadzić, by była efektywna?

Pokazujmy najmłodszym, że wprowadzając małe zmiany, możemy dokonać wielkich rzeczy. Nie opierajmy nauki dbania o planetę o katastroficzne wizje. Wręcz przeciwnie, niech nasze działania napawają optymizmem i dają nadzieję. Prowadząc kampanię edukacyjną PrzyGOTUJMY Lepszy Świat widzimy, że taka forma komunikacji z dziećmi spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem – zarówno dzieci jak i rodziców, i nauczycieli. W tym programie skierowanym do uczniów klas 1-3 pokazujemy, jak codzienne wybory żywieniowe wpływają na zdrowie nie tylko ich samych, ale też planety. Zachęcamy dzieci, by same spróbowały.

Efekty tych działań są spektakularne, o czym świadczą wyniki pierwszej edycji programu. 43 tys. uczniów z ponad 1000 szkół z całej Polski zamieniło blisko 85 tys. tradycyjnych posiłków na dania roślinne, dzięki czemu udało im się wyprodukować o około 677 tys. mniej kg CO₂. To tyle ile wyemituje samochód okrążając Ziemię aż dwa razy! Dzieci zużyły też o około 83 mln mniej litrów wody, która starczy dla stu osób na codzienny, 10-minutowy prysznic przez 30 lat.

[1] Badanie „Zmiana klimatu a produkcja żywności – badanie świadomości mieszkańców Polski” przeprowadzone na zlecenie firmy Upfield Polska na reprezentatywnej grupie 1000 mieszkańców Polski w czerwcu 2021 r.

Więcej na temat kampanii edukacyjnej PrzyGOTUJMY Lepszy Świat można dowiedzieć się tutaj: https://www.przygotujmylepszyswiat.pl/program/

dzieci mięso edukacja Ekologia i środowisko wegetarianizm weganizm nabiał klimat zmiany klimatyczne dieta roślinna







06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek