Łódzka IKEA się miga
IKEA Łódź wprowadza system udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach projektu „IKEA dla wszystkich” grupa pracowników nauczyła się języka migowego. Oprócz tego w restauracji została przygotowana strefa dostosowana do potrzeb osób starszych lub z niepełnosprawnościami ruchu. Pracownicy sklepu IKEA Łódź sami zainicjowali i zrealizowali ten projekt.
Jak wynika z danych zebranych podczas ostatniego Narodowego Spisu Powszechnego w Polsce, ponad 12% Polek i Polaków to osoby z różnymi niepełnosprawnościami, wśród nich m.in. blisko sto tysięcy to osoby niesłyszące bądź słabosłyszące, ponad 155 tys. to osoby niewidome i słabowidzące, a ok. 1,1 mln to osoby z niepełnosprawnościami ruchu. Natomiast w 2017 roku osoby po 60. roku życia stanowiły blisko 25% naszego społeczeństwa.
Osoby z różnymi niepełnosprawnościami to znaczna i ważna część naszego społeczeństwa, która może czuć się pomijana w wielu miejscach. Cały czas brakuje rozwiązań, dzięki którym będą mogły czuć się w pełni niezależne i komfortowo bez względu na to, gdzie są i co robią. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać różne udogodnienia w miejscach takich, jak IKEA – tłumaczy Katarzyna Tręda-Pisera, Rzecznik Osób Niepełnosprawnych, Urzędu Miasta Łódź.
Pomysłodawczyniami projektu „IKEA dla wszystkich” są Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock, które pracują na stanowisku sprzedawcy w sklepie IKEA Łódź. Obie studiują logopedię z audiologią. Swoją wiedzę, zainteresowania oraz zrozumienie potrzeb innych postanowiły wykorzystać w IKEA. Ich projekt zakłada wprowadzenie szeregu rozwiązań, które ułatwią zakupy osobom z niepełnosprawnościami, w tym: kurs Systemu Języka Migowego dla pracowników oraz uruchomienie mobilnych tłumaczy języka migowego on-line. Celem projektu „IKEA dla wszystkich” jest nie tylko przełamanie bariery między pracownikiem i klientem z niepełnosprawnością, ale też pokazanie, że w naszym sklepie każdy może zrobić zakupy w komfortowy dla niego sposób, także jeżeli chodzi o komunikację z naszymi sprzedawcami. Projekt ma też uświadomić nam wszystkim, że niewielkie działania z naszej strony mogą zrobić dużą różnicę dla osób z niepełnosprawnościami – tłumaczy Patrycja Matusiak ze sklepu IKEA Łódź, inicjatorka projektu „IKEA dla wszystkich”.
Aby ułatwić komunikację, sklep IKEA Łódź zorganizował kurs Systemu Języka Migowego dla piętnastu pracowników. Nauczyli się oni alfabetu palcowego, liczebników, kolorów, nazw działów oraz podstawowych zwrotów, np. jak się przywitać. O ile w przypadku osób z niepełnosprawnością ruchu, czy osobami niewidomymi łatwiej się jest nam skomunikować, ponieważ możemy porozumieć się w języku polskim fonetycznym, o tyle w przypadku osób głuchych i niedosłyszących nie mamy takiej możliwości. Nie słyszą naszej mowy, przez co często nie rozumieją także tego, co jest zapisane. Głusi mają swój odrębny język, język migowy, który składa się z innej fleksji oraz gramatyki i jest językiem przestrzenno-wizualnym – tłumaczy Sławomir Goniewicz, który prowadzi zajęcia fakultatywne z języka migowego na Uniwersytecie Łódzkim.
Każdy z pracowników, który posługuje się systemem języka migowego, oprócz identyfikatora ze swoim imieniem nosi także przypinkę „Słyszę, ale migam”. Przy każdym punkcie informacyjnym znajduje się także piktogram, który informuje o dostępności obsługi w języku migowym. Pracownicy podeszli z entuzjazmem do kursu, między lekcjami wspólnie powtarzali zwroty, których się nauczyli. Pozwoliło to także przełamać barierę, która występowała w kontakcie z osobami niesłyszącymi i słabosłyszącymi. Nasi sprzedawcy nie migają się teraz od obsługi takich klientów, tylko migają razem z nimi. Pracownicy, którzy nie uczestniczyli w kursie, mogą skorzystać z urządzenia mobilnego ze specjalną aplikacją. Dzięki niej łączą się on-line z tłumaczem języka migowego i za jego pośrednictwem pomagają klientowi. Wygląda to jak wideokonferencja – mówi Wiktoria Rock z IKEA Łódź, inicjatorka projektu „IKEA dla wszystkich”. Wspomnianą aplikację mogą zainstalować także klienci na swoich urządzeniach i skorzystać z niej za darmo na terenie IKEA Łódź.
To nie jedyne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, które powstały w ramach projektu „IKEA dla wszystkich”. W restauracji, blisko kas, zorganizowano strefę dostosowaną do potrzeb osób korzystających z wózków. Stoły mają m.in. szerzej rozstawione nogi, nie ma przy nich krzeseł, ponieważ dla niektórych osób odsunięcie ich może być trudne. IKEA Łódź udostępnia dla osób towarzyszących także dodatkowe, składane krzesła, które można dostawić do stołów. Przygotowane zostały również udogodnienia dla osób starszych, takie jak wygodne krzesła i fotele o odpowiedniej wysokości do łatwiejszego siadania na nich i wstawania z nich. Dzięki umiejscowieniu blisko linii kas, osoby starsze łatwo odnajdują komfortowe miejsce. Dodatkowym ułatwieniem jest niewielka odległość do ekspresu z kawą czy dystrybutora z napojami. Wspólnie przetestowaliśmy rozwiązania wprowadzone w sklepie IKEA w Łodzi. Myślę, że odpowiadają one na realne potrzeby osób starszych, czy osób z różnymi niepełnosprawnościami i ułatwią im zakupy w tym miejscu – dodaje Katarzyna Tręda-Pisera. W części showroomu, na schodach, a także w obszarze akcesoriów pojawiły się żółte linie, które ułatwiają przemieszczanie się po sklepie. Kolor żółty ma pomagać osobom słabowidzącym, ponieważ jest najdłużej widzianym przez ludzkie oko kolorem, więc osoby z dużą utratą wzroku wciąż go widzą i ułatwia im to poruszanie się po sklepie.
Projekt „IKEA dla wszystkich” był wdrażany od jesieni zeszłego roku. Obecnie jest na etapie testowania. Po zakończeniu tej fazy i analizie wyników zapadnie decyzja, czy rozwiązania będą wdrażane także w innych sklepach. Jak zapewniają pracownicy, którzy realizowali projekt, chcą oni dalej rozwijać stworzone rozwiązania, są także otwarci na informacje zwrotne od klientów.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS
-
24.10.2024
Zrób TO dla JAJ!
-
23.10.2024
Oni wygrali ElektroEkologiczny Hackathon
-
23.10.2024
Pokolenie Z najmniej skłonne do sortowania śmieci i recyklingu
-
22.10.2024
Bajka terapeutyczna o powodzi