Skrzyżowanie w mieście, czerwone światło. Do samochodów podbiegają dzieci oferując / wymuszając mycie szyb. Zielone światło – dzieci uciekają z ulicy. Na najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach można spotkać „małych przedsiębiorców” z myjką, płynem do mycia oraz butelką z wodą.
Akcja przebiega błyskawicznie: pada pytanie o chęć skorzystania z usług zmywacza, lub też na szybę jest wylewana woda. Odpowiedź na ogół nie ma znaczenia. Kierowcy i tak zostają uszczęśliwieni usługą, za którą nie muszą płacić. Na ogół jednak płacą, zachęcając dzieci do praktykowania działań w stosunku do kolejnych osób.
Walka małych czyścicieli z czasem, kierowcami, policją oraz strażą miejską trwa szczególnie intensywnie w okresie wakacyjnym. Stawką, oprócz zarabianych przez niepełnoletnich pieniędzy, jest bezpieczeństwo ich i innych użytkowników dróg.
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych we Wrocławiu prowadzi akcję społeczną „Samochód myję sam”, której celem jest uwrażliwienie kierowców na szkodliwość zjawiska mycia szyb w samochodach przez dzieci na ulicach. Zadaniem przedsięwzięcia jest również zachęcenie użytkowników dróg do reagowania na takie sytuacje, poprzez informowanie Straży Miejskiej oraz Policji o tym fakcie.
Tego typu „działalność gospodarczą” podejmują najczęściej dzieci o złej sytuacji materialnej. Organizatorzy kampanii zwracają uwagę na fakt, że płacenie im za mycie szyb nie rozwiązuje długofalowo ich problemu, zachęcając do dalszego ryzykowania życia i zdrowia. Sensowniejszym rozwiązaniem jest finansowe wsparcie organizacji pozarządowych zajmujących się opieką nad dziećmi i młodzieżą.
W ramach kampanii organizatorzy przekazują kierowcom „kartoniki” z informacją o potrzebie reagowania na wymuszanie mycia szyb samochodów. Kartoniki z logo akcji kierowcy mogą umieścić za przednią szybą, informując w ten sposób dzieci i młodzież, że nie są zainteresowani proponowaną przez nich usługą.
Kartoniki są dostępne m.in. w Centrum Obsługi Mieszkańców przy ul. G. Zapolskiej 2 wydającym dokumenty prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego pojazdów jak również w pozostałych Centrach Obsługi Mieszkańca przy pl. Nowy Targ 1/8 i ul. Kotlarskiej 41. Zostały przekazane również Straży Miejskiej.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS