logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Kwadrans i przebadane
27.08.2015
Tematy: Wydarzenia

Kwadrans i przebadane

Your browser does not support the video tag.


Fundacja SYNAPSIS apeluje do rodziców dzieci przed trzecim rokiem życia, aby poświęcili 15 minut na wykonanie prostego badania przesiewowego w kierunku autyzmu.

Na www.badabada.pl znajdziemy przede wszystkim test M-CHAT-R, który został stworzony w celu oceny ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu – tłumaczy Marek Łyskawa, koordynator „Badabada” Programu Wczesnego Wykrywania Autyzmu. – Narzędzie to, przeznaczone jest dla dzieci od 16 do 30 miesiąca życia, a co najważniejsze rodzic może skorzystać z niego samodzielnie. Na stronie rodzice znajdą także wskazówki dotyczące sposobu monitorowania rozwoju niemowląt do 6 miesiąca życia, pomoce do zabawy z dziećmi, czy książki na temat ich rozwoju.

Zdaniem Agaty Bujnik, kierowniczki zespołu diagnostyczno-konsultacyjnego „Badabada”, wakacje to doskonała okazja do monitorowania rozwoju dziecka pod kątem jego umiejętności, a także trudności. Jedną z ważnych umiejętności, które należy obserwować, jest dzielenie wspólnego pola uwagi. – Dziecko w wieku 12 miesięcy na pytanie typu „gdzie jest piesek?” powinno wskazać wzrokiem lub palcem siedzącego obok czworonoga. W czasie odwiedzania nowych miejsc dzieci również dzielą się zainteresowaniem wskazując zauważone przedmioty, nawet te znajdujące się w większej odległości lub dla nich niedostępne (np.: pokazują zwierzęta, płynący statek, latawiec na niebie). Ważne jest obserwowanie, czy dziecko potrafi pokazać palcem przedmiot, który go zainteresował i czy przenosi wzrok z obiektu na osobę, której pokazuje ten obiekt, sprawdzając czy ona również go widzi. Większość 30-miesięcznych maluchów powinno opanować już umiejętność wskazywania palcem obiektów swojego zainteresowania oraz słownego przywoływania uwagi rodzica i komentowania tego, co zauważyło. Brak lub wycofanie się z tych umiejętności powinno zaniepokoić rodziców i skłonić ich do konsultacji ze specjalistą.

W 2015 roku w ramach „Badabada” Fundacja SYNAPSIS przebadała ponad 4 200 dzieci. To niespełna 1 % populacji maluchów zagrożonych problemem, który ONZ uznał za równie groźny co rak, cukrzyca czy AIDS. Niestety, dla pozostałych ponad 44 tys.dzieci zagrożenie głęboką niepełnosprawnością wynikającą z późnej diagnozy jest bardzo realne. Problemem jest brak pieniędzy m.in. na popularyzacje istniejących badań przesiewowych.

W 2013 powstała kampania pod hasłem „Dziecko Ci nie powie, że ma autyzm”. Więcej na jej temat można przeczytać tutaj.








17.12.2025 polecamy

Słowa, które zostają na dłużej. Świąteczna kampania o przemocy słownej


Brazylijska marka kosmetyczna O Boticário rozpoczęła swoją świąteczną kampanię filmem poruszającym temat napięć i przemocy słownej w relacjach rodzinnych. Projekt zatytułowany „Christmas Photo Album” zachęca do refleksji nad tym, jak komentarze wypowiadane w gronie najbliższych wpływają na poczucie własnej wartości i relacje w rodzinie. Inspiracją dla kampanii były wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki przez firmę konsultingową On The Go. Z danych wynika, że 86 proc. badanych doświadczyło tzw. rodzinnego bullyingu, jednak tylko 17 proc. z nich rozmawia o tym problemie otwarcie. Komentarze, które ranią Film stworzony przez agencję AlmapBBDO pokazuje najczęstsze formy przemocy słownej w rodzinach. Są to przede...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kampanie

zobacz także


  • 16.12.2025Wydarzenia

    Gdy smartfon odciąga uwagę od bliskich

  • 18.11.2025Wydarzenia

    CSR Poland Awards. 4. edycja konkursu dla najlepszych projektów i liderów CSR

  • 13.11.2025Wydarzenia

    „6 7”, „brainrot” czy „skibidi”? Młodzieżowe Słowo Roku 2025

  • 03.10.2025Wydarzenia

    Weekend Adopcji Mars i TOZ

  • 01.10.2025Wydarzenia

    Rusza system kaucyjny! Na czym polega?

  • 19.09.2025Wydarzenia

    IV ElektroEkologiczny Hackathon – stwórz grę z pomocą AI!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek