Co mają ze sobą wspólnego dzielnica Nowego Yorku – Soho, łódzka Manufaktura i Pacanów? Wydawałoby się, że nic, tymczasem wszystkie te miejsca umiejętne wykorzystały potencjał kultury do własnego rozwoju.
Kultura stała się istotnym czynnikiem atrakcyjności miast, regionów, ale także mniejszych obszarów. Jest również stymulatorem rozwoju społeczno – gospodarczego. Na ten ostatni aspekt zwraca uwagę Narodowe Centrum Kultury w prowadzonej kampanii „Kultura się liczy”, mającej uświadomić opinii publicznej znaczenie i rolę kultury w życiu społecznym oraz w stymulowaniu rozwoju gospodarki.
Organizatorzy kampanii przekonują, że kultura staje się nieodłącznym elementem życia gospodarczego generującym zyski. Według nich sektor kultury, wcześniej zaliczany do sfery generującej koszty, a nie korzyści ekonomiczne, ulega uprzemysłowieniu, zwiększając produkt krajowy brutto i tworząc nowe miejsca pracy. Narodowe Centrum Kultury informuje, że w skali kraju każda złotówka zainwestowana w sferę prawidłowo zarządzanej kultury daje zwrot w postaci kilku złotych.
W ramach kampanii są zaplanowane spotkania z ekspertami z dziedziny ekonomiki kultury, szefami instytucji wdrażających projekty inwestycyjne oraz przedstawicielami przemysłów kultury. Zapleczem merytorycznym kampanii jest powstające Obserwatorium Kultury, które będzie inicjować badania sektora kultury oraz gromadzić i przetwarzać informacje związane z jego funkcjonowaniem. W planach Obserwatorium jest wydanie cyklu publikacji na temat ekonomiki kultury, których dotychczas nie było na polskim rynku. Elementami kampanii będą również akcje promocyjne w telewizji, radio i internecie, w tym także fora eksperckie oraz materiały edukacyjne.
Przykładem wykorzystania potencjału kultury do zwiększenia atrakcyjności i rozwoju miasta jest hiszpańskie miasto Bilbao, które z prowincjonalnego baskijskiego miasta stało się ważnym punktem na kulturalnej mapie świata. W efekcie rewitalizacji tego miasta powstał szereg ciekawych obiektów, w tym muzeum o nietuzinkowej aranżacji architektonicznej. Dzielnica Nowego Jorku – SoHo, dawniej uznawana za slums, stała się atrakcyjnym miejscem zamieszkania zamożnych nowojorczyków i celem turystycznych wizyt.
Z potencjału kultury skorzystała także Łódź oraz Pacanów. W Łodzi, na terenach dawnej fabryki Izraela Poznańskiego powstało Centrum Manufaktura. To przykład największej rewitalizacji budynków pofabrycznych w Europie. Znajduje się tam m.in. Muzeum Sztuki, które zajmuje zabytkowy budynek XIX-wiecznej tkalni. Pacanów do swojej promocji wykorzystuje przygody Koziołka Matołka. Kończąca się budowa Europejskiego Centrum Bajki ma przyciągnąć turystów i poprawić atrakcyjność miasta. W Centrum, oprócz stałych multimedialnych, interaktywnych ekspozycji przewidziano organizację seminariów, targów książek, konferencji branżowych i wydarzeń artystycznych.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS