logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Komórka gorsza niż rozmowa
04.12.2008
Tematy: Wydarzenia

Komórka gorsza niż rozmowa



Kiedy podczas prowadzenia samochodu kierowcy rozmawiają przez telefon komórkowy, popełniają więcej błędów niż gdy rozmawiają z pasażerem – wynika z badań psychologów amerykańskich, które ukażą się na łamach grudniowego wydania pisma „Journal of Experimental Psychology: Applied”.

Od pewnego czasu naukowcy toczyli spór, czy rozmawianie przez telefon komórkowy rozprasza kierowców bardziej niż zwykła rozmowa. Najnowsze badania dowodzą, że nawet kiedy kierowca używa zestawu głośnomówiącego, gorzej prowadzi samochód. „Telefon komórkowy i rozmowa z pasażerem różnią się pod względem oddziaływania na kierowcę” – piszą badacze.

Zespół pod kierunkiem Franka Drewsa z University of Utah analizował na symulatorach umiejętności prowadzenia samochodu u 41 kierowców, głównie w młodym wieku, zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Kierowcy towarzyszył pasażer, którym był znajomy lub przyjaciel. Naukowcy przeprowadzili trzy rodzaje eksperymentów – jazdę z rozmową przez zestaw głośnomówiący, z rozmową z pasażerem i bez rozmawiania.

Badani korzystali z zaawansowanego technologicznie symulatora dwupasmowej autostrady o zmiennym natężeniu ruchu, naśladującym prawdziwe warunki panujące na autostradzie. Kierowca musiał zwracać uwagę na inne samochody oraz na przepisy ruchu drogowego.

Okazało się, że kierowca, który prowadził konwersację przez telefon, jechał dużo bardziej nieuważnie, niż wtedy, kiedy rozmawiał z pasażerem – przekraczał linię przerywaną, utrzymywał większy niż zwykle dystans wobec samochodu przed nim, cztery razy częściej przegapiał zjazd z autostrady. Rozmowa z pasażerem nie miała prawie żadnego negatywnego wpływu na technikę jazdy i uwagę prowadzącego.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

  • 13.06.2025Wydarzenia

    Głosuj codziennie! Pomóż dzieciakom wygrać

  • 10.06.2025Wydarzenia

    Drzewo Roku po raz 15!

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek