logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia
   ──────  30.05.2011

Kiedy Polska pozbędzie się papierosów?



Polska jest jednym ze 173 państw, które podpisały Ramową Konwencję Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) o Ograniczeniu Użycia Tytoniu. To narzędzie, które ma za zadanie zatrzymać śmiercionośną używanie tytoniu, zabijające rocznie 6 milionów ludzi w skali świata. Stowarzyszenie MANKO, organizator kampanii społecznych Lokal Bez Papierosa.pl oraz Polska Bez Dymu, odpowiada na pytania: jakie zaostrzenia czekają Polskę? jak daleka droga przed Polską, aby osiągnąć światowe standardy w kwestii zdrowia?

Ramowa Konwencja WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu jest pierwszym międzynarodowym traktatem dotyczącym zdrowia publicznego. Od lutego 2005 roku dokument podpisało ponad 170 krajów, z czego zobowiązania wdrożyło już 78% z nich. Warto zaznaczyć że każdego roku 70.000 Polaków umiera z powodu palenia tytoniu, a kolejne 8.000 zabija bierne palenia. Jakie zmiany czekają Polskę, która przystąpiła do ratyfikacji konwencji 15 sierpnia 2006r?

Ramowa Konwencja wyznacza kolejne kroki, jakie powinny być podjęte w celu zmniejszenia narażania Polaków na oddziaływanie dymu tytoniowego. Należą do nich regulacje związane z samym rynkiem: podniesienie podatków na wyroby tytoniowe, zwrócenie uwagi na nielegalny obrót wyrobami tytoniowymi, wprowadzenie jeszcze bardziej restrykcyjnych przepisów (oraz ich lepsze przestrzeganie) dot. reklamy, promocji i sponsorowania. Nie wolno także zapominać o  ochronie środowiska i zdrowia ludzi poprzez edukację, komunikację, szkolenia oraz zwiększanie świadomości społecznej. To co w Polsce ciągle nie jest wdrożone, a jest bardzo istotnym elementem postanowień Ramowej Konwencji, to ochrona przed dymem tytoniowym z drugiej ręki (całkowity zakaz palenia w miejscach publicznych), zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych nieletnim i przez nieletnich, zakaz sprzedaży przez internet, promocja wyrobów tytoniowych poprzez wystawianie ich w miejscach sprzedaży. Istotne są również regulacje dotyczące wyglądu opakowań wyrobów tytoniowych, pakowania, ich oznakowania, a tym samym informacji na nich umieszczanych.

Stowarzyszenie MANKO postuluje wprowadzenie następujących zmian:

  • wprowadzenie jednolitych opakowań z oznaczeniami obrazkowymi
  • zakaz sprzedaży internetowej oraz ekspozycji wyrobów tytoniowych, a nawet umieszczania ich w widocznym miejscu w punktach sprzedaży,
  • zakaz produkcji i dystrybucji słodyczy, przekąsek, zabawek, a także wszelkich innych przedmiotów, które kształtem nawiązywałyby do wyrobów tytoniowych, przyciągając uwagę dzieci i młodzieży,
  • wprowadzenie całkowitego zakazu palenia w miejscach publicznych, bez żadnych ustępstw

Mimo oporu przemysłu wyrobów tytoniowych, wprowadzenie całkowitego zakazu palenia nie jest kwestią podlegającą dyskusji, a jedynie kwestią czasu. Według badań TNS OBOP, przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia MANKO oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego, 68% palących i 84% niepalących Polaków popiera zakaz palenia we wszystkich miejscach, w których przebywają osoby potencjalnie narażone na bierne palenie. Te duże liczby udowadniają, że Polacy są zadowoleni ze zmian, jakie dokonały się w listopadzie ubiegłego roku (nowelizacja ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych). Co więcej 45% spośród palących uważa, że zmiany te mogą przyczynić się do decyzji o rzuceniu palenia.

31 maja obchodzony jest Dzień Bez Papierosa.


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3







polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 02.06.2023

    Inicjatywa Tytoń 21 – mniej młodych ludzi uzależni się od palenia


  • 01.06.2023

    Drzewo Roku 2023 – rozpoczynamy głosowanie!


  • 31.05.2023

    „Dyskryminacja osób z niepełnosprawnościami” – premiera raportu Fundacji Avalon


  • 29.05.2023

    Green Caffè Nero rusza z inicjatywą #zKawąNaRowerze


  • 24.05.2023

    Wiosenny Dzień Charta


  • 22.05.2023

    Trwają zgłoszenia do Effie Awards Poland 2023


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek