logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kreacje / printy > Jedenaste: Nie produkuj śmieci – finał 21. konkursu Galerii Plakatu AMS
05.01.2021
Tematy: Kreacje / printy, Kampanie, Polska, Edukacja, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%, Kultura i sztuka

Jedenaste: Nie produkuj śmieci – finał 21. konkursu Galerii Plakatu AMS



Zofia Wawrzyniak z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zwyciężyła w 21. konkursie Galerii Plakatu AMS. Jury przyznało także pięć wyróżnień, które otrzymali: Rafał Bartlet, Inez Łaguna, Zuzanna Rawa, Michał Tokarski oraz duet Natalia Wilczak i Marek Kuciński. Zwycięskie prace już można oglądać na citylightach AMS w całej Polsce.

Tematem tegorocznej edycji konkursu Galerii Plakatu AMS było hasło Jedenaste: Nie produkuj śmieci. Swoją interpretację tego tematu w formie plakatów zgłosiła rekordowa liczba artystów grafików. Jury dopuściło do udziału w konkursie niemal 900 prac. Partnerem głównym tej edycji zostało m.st. Warszawa, zaś głównym patronem Gazeta.pl. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem konkursu sprawował audytor konkursu EY Polska.

Laureatką nagrody głównej została Zofia Wawrzyniak (już raz wyróżniona w konkursie Galerii Plakatu AMS – w jego 18. edycji), autorka pastiszowej kompozycji, stanowiącej ironiczną replikę jednego z najbardziej znanych obrazów René Magritte’a – Kochankowie:

Belgijski malarz przedstawił na płótnie mężczyznę i kobietę połączonych w pocałunku, których głowy owinięte są w białe, nieprzezroczyste tkaniny. Zastąpienie tych materii pogniecionymi foliowymi torebkami z jednej strony pogłębiło surrealistyczną aurę oryginalnego obrazu, z drugiej jednak nadało mu trywialności, a zarazem odarło z tajemnicy i odebrało urodę – komentuje prof. Janusz Górski, kurator konkursu. – Ta niepoddająca się jednoznacznemu odczytaniu praca jest przykładem – silnie obecnej we współczesnej sztuce – tendencji do komentowania i reinterpretacji dzieł dawnych mistrzów, wykorzystywania ich siły do formułowania ważkich i aktualnych komunikatów. Jury wysoko oceniło dojrzałą formę tego projektu, podobnie jak plakatu Rafała Bartleta, będącego trawestacją obrazu Edwarda Muncha – Krzyk, do ostatniej chwili walczącego o pierwsze miejsce:

Wyróżnienie zdobyła jeszcze jedna praca wykorzystująca motyw klasycznego przedstawienia: plakat Zuzanny Rawy, na którym gołąbek Pabla Picassa został uwięziony w foliowej torbie. Czy to przypadek, że o brzydocie współczesnego świata, zasypanego śmieciami i odpadami, młodzi graficy opowiadają, dekonstruując arcydzieła? – pyta retorycznie Janusz Górski.

Oprócz Rafała Bartleta i Zuzanny Rawy wyróżnienia otrzymali również: Inez Łaguna:

Michał Tokarski:

oraz duet Natalia Wilczak i Marek Kuciński:

Niemal do ostatniej fazy obrad, w wybieranej przez jurorów szóstce plakatów (pięć wyróżnionych i jeden uhonorowany nagrodą główną), pozostawało sześć prac pozbawionych liternictwa. Chociaż w finałowym zestawie znalazł się jeden taki projekt – plakat Michała Tokarskiego – to jurorzy zgodnie orzekli, że i on świetnie dawałby sobie radę na ulicy bez hasła. Plakaty bez typografii. Krzyk, strach, biała flaga – mówi Filip Tofil, artysta grafik, członek zarządu STGU. – To, co się na nich powtarza z całą pewnością, to pesymizm, strach, smutek. Oto, otrzymaliśmy projekty, które nie starają się kokietować, które będą wisiały w polskich miastach, obwieszczając, że stoimy na krawędzi. Czy grafik w tym temacie może plakatem zrobić coś więcej? – pyta retorycznie.

Plakaty nagrodzone w 21. edycji konkursu już zaczynają pojawiać się na ulicach polskich miast, zastępując poprzednią edycję z plakatami pod hasłem „Zwierzę też człowiek”. Podążając za tematem konkursu, AMS nie zapomniał o ekologicznym aspekcie prezentacji tych dzieł – plakaty zostaną wydrukowane na papierze G-print wyprodukowanym przez Papiernię Grycksbo, która posiada certyfikat ISEGA, a jej rozwiązania energetyczne są całkowicie wolne od paliw kopalnych. Papier G-print jest badany na metale ciężkie, a proces jego produkcji jest neutralny pod względem emisji CO2. Tegoroczne obrady jury – ze względu na sytuację epidemiczną – odbyły się online. 

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

  • Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
  • Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie
  • Ola Jasionowska, graficzka z Wydziału Projektowania Graficznego w Biurze Marketingu Miasta st. Warszawy
  • Magdalena Karpińska, kierownik marketingu i strategii marki Gazeta.pl
  • Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS
  • Filip Tofil, artysta grafik z Creative Director Syfon Studio, członek zarządu STGU

Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej: www.galeriaplakatu.ams.com.pl.

konkurs edukacja kultura Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji plakat design AMS Galeria Plakatu AMS citylight wiaty przystankowe Jedenaste: Nie produkuj śmieci


Nazwa kampanii:
21. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS – Jedenaste: Nie produkuj śmieci
Nadawca:
Galeria Plakatu AMS
Media:
citylighty (gabloty wiat przystankowych) należące do AMS
Adresaci:
ogół społeczeństwa





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek