Delikatne, aksamitne, pulchne, jędrne… różnych przymiotników można użyć, aby opisać piersi. Okazuje się jednak, że nie są to pierwsze określenia, które przychodzą do głowy kobietom. Skojarzenia, które królują w świadomości pań wiążą się z rozmiarem i wyglądem piersi – duże, małe, średnie. Niestety, nie świadczą one o dobrej znajomości własnego ciała.
Do takich wniosków doszła organizacja CoppaFeel podczas sondy ulicznej, zorganizowanej w ramach kampanii pod nazwą „What normal feels like for you?” („Co dla Ciebie oznacza „normalne”?”). Hasło akcji nie przypadkowo zbudowane jest na bazie idiomu, odwołującego się, w dosłownym znaczeniu, do zmysłu dotyku (ang. feel – dotykać; what it feels like – jakie/jak to jest?). Organizacja ma na celu zwrócenie uwagi, zarówno kobiet jak i mężczyzn, na wszystkie elementy charakterystyki ich klatek piersiowych – związane z wyglądem, rozmiarem i strukturą. Bowiem dokładne poznanie własnego ciała w „normalnym”, czyli zdrowym stanie, daje szansę dostrzeżenia zmian, które mogą świadczyć o chorobie. Aby zachęcić młode Brytyjki oraz Brytyjczyków do zapoznania i zaprzyjaźnienia się z własnymi piersiami, a także do profilaktyki antynowotworowej, CoppaFeel przygotowała serię plakatów, które publikowano w prasie, na billboardach oraz w przymierzalniach sklepów. Przedstawiają one nagie, kobiece piersi, na których namalowane zostały słowa określające to, jakie są one w dotyku. Hasła kampanii propagowano również na dziesięciu brytyjskich letnich festiwalach. Na stronie internetowej zawarto opis akcji, który zachęca odbiorców do publikowania na portalach społecznościowych określeń, opisujących piersi i opatrywania ich hasłem #WhatNormalFeelsLike. Działanie to ma na celu stworzenia słownika pojęć, które mogą być pomocne w autodiagnozie, a także promowanie profilaktyki raka piersi.
Organizacja CoppaFeel została założona w 2009 r. przez Kristin Hallenga, u której w wieku 23 lat zdiagnozowano raka piersi w zaawansowanym stadium, z przerzutami. Kris stworzyła fundację, aby zapobiec niefrasobliwości młodych kobiet i mężczyzn w stosunku do własnego ciała oraz uświadomić im, że rak piersi może dotknąć osoby każdej płci i w każdym wieku. CoppaFeel podejmuje działania informacyjne, publikując na stronie internetowej liczne artykuły, filmy i infografiki, dotyczące profilaktyki, samodzielnego badania piersi, objawów nowotworu oraz sposobów postępowania w przypadku dostrzeżenia niepokojących symptomów. Jeśli brytyjscy znajomi podzielą się informacją, że w ich biurze odbył się występ wokalny osób przebranych za… piersi i śpiewających o metodach ich badania, można być pewnym, że jest to jedna z akcji CoppaFeel. Organizacja bowiem podejmuje liczne, często bardzo nietypowe, inicjatywy w celu podnoszenia zakresu wiedzy dotyczącej zdrowia. Począwszy od organizowania uniwersyteckich grup wolontariuszy, uświadamiających kolegów i koleżanki na temat profilaktyki raka piersi, poprzez kampanie medialne, skończywszy na spektakularnych na akcjach przypominających o znaczeniu samodzielnego badania własnego ciała.
Kreację przygotowała agencja Karmarama.
Kamila Brzezińska
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
10.03.2023
Rumia oddaje głos śmieciom
-
14.02.2023
Walentynki — Święto Zrywania
-
14.02.2023
Walentynkowo o donacji
-
13.02.2023
Wracają. Zawsze wracają
-
01.02.2023
Chcesz przestać, a nie możesz
-
26.01.2023
Zrób coś za nic. Zostań dawcą szpiku