logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Inicjacja alkoholowa dzieci w Polsce. Raport
30.12.2024
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Raportowanie społeczne, Wiedza

Inicjacja alkoholowa dzieci w Polsce. Raport

Inicjacja alkoholowa dzieci w Polsce. Raport


Dorośli uczą dzieci, że świętowanie odbywa się z udziałem napojów alkoholowych lub napojów bez procentów, ale naśladujących alkohol formą podania lub smakiem. 81% młodych ludzi rodzice kupowali w dzieciństwie bezalkoholowego szampana, a 50% nieletnich mogło pić piwo 0%. Wynika z raportu „Inicjacja alkoholowa dzieci i młodzieży w Polsce – diagnoza problemu, przyczyny i konsekwencje” Instytutu Człowieka Świadomego.

– Produkty takie, jak piwo 0% czy nawet tzw. szampan dla dzieci, które są dostępne dla osób nieletnich, mogą przyczyniać się do wprowadzania młodzieży w świat napojów alkoholowych oraz do postrzegania ich spożycia jako normy w różnych sytuacjach, takich jak mecz piłkarski, grill ze znajomymi czy urodziny – komentuje prof. dr hab. n. med. i n. o zdrowiu Marek Krzystanek, ekspert raportu.

Sięganie po napoje imitujące alkohol wpływa na przyszłe zachowania i wybory. – To jest problem natury behawioralnej, na który lata temu zwracała uwagę Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: dostępność piwa czy wina 0% dla nieletnich to wychowywanie przyszłych konsumentów alkoholowych wersji tych napojów, bo w ten sposób wyrabiamy nawyk ich konsumpcji – ekspert dr Jerzy Gryglewicz nie pozostawia miejsca na wątpliwości.

Jak pokazują badania Badania Instytutu oraz 30 lat prowadzonych w Polsce badań European School Survey Project on Alcohol and Drugs, pierwszym alkoholem, po który sięgają młodzi ludzie jest piwo. Aż 78% próbowało go za zgodą rodziców. 64% badanych określa dostęp do alkoholu jako łatwy. Najłatwiejszy do piwa – sięga po niego 66% niepełnoletnich osób. Jako powód podają niską cenę (59%) oraz  dobrą dostępność w sklepach (52%).

Spożywanie każdego rodzaju alkoholu w młodym wieku zwiększa ryzyko uzależnienia w przyszłości. Im wcześniejszy wiek inicjacji, tym jest ono większe. Prawdopodobieństwo uzależnienia maleje o 14% z każdym rokiem opóźnienia, a nadużywania o 8%. Na wcześniejszą inicjację alkoholową mają wpływ: rodzina, grupa rówieśnicza i reklama piwa. 77% respondentów widziało reklamy piwa, gdy byli niepełnoletni. Narzędziem oddziaływania są w tym przypadku w przeważającej mierze pozytywne emocje, styl życia i atrakcyjny świat, których elementem jest piwo.

Aż 85% badanych swoje pierwsze doświadczenie z alkoholem zdobyło w domu, za wiedzą i zgodą rodziców, gdy mieli 10-12 lat. Drugi etap inicjacji alkoholowej ma miejsce poza domem, wśród rówieśników. Średnia wieku wynosi wówczas 16 lat.

O raporcie

Raport „Inicjacja alkoholowa dzieci i młodzieży w Polsce – diagnoza problemu, przyczyny i konsekwencje” to publikacja ekspercka, która ukazała się w październiku 2024 roku. Autorzy podejmują próbę diagnozy zarówno skali zjawiska inicjacji alkoholowej wśród polskich nastolatków, jak i omówienia wpływu alkoholu na rozwój młodego człowieka oraz analizy czynników ryzyka picia napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie. W opracowaniu wykorzystane zostały dane epidemiologiczne z międzynarodowych badań HBSC (Health Beaviours in School-aged Children), European School Survey Project on Alcohol and Drugs (ESPAD) oraz zrealizowanych na potrzeby raportu ilościowych i jakościowych badań postaw i opinii dotyczących różnych napojów z procentami i inicjacji alkoholowej, przeprowadzonych na grupie młodych dorosłych w wieku 18-22 lata.

oprac. Karolina Sendal

 

alkohol uzależnienia napoje instytut człowieka świadomego inicjacja alkoholowa







10.10.2025 polecamy

Można zwariować, czyli 7 ważnych kampanii o zdrowiu psychicznym


10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Z tej okazji wybraliśmy siedem kampanii, które naszym zdaniem przyczyniły się do zwiększenia świadomości o kryzysach psychicznych i sposobach, w jaki można sobie pomóc lub szukać wsparcia.  1. Depresja. Rozumiesz – Pomagasz, Ministerstwo Zdrowia Kampania „Depresja. Rozumiesz – Pomagasz" Ministerstwa Zdrowia miała kilka odsłon. Jedna z nich była realizowana pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” i miała na celu zwrócenie uwagi na to, jakie komunikaty kierujemy do osób w kryzysie psychicznym. W spotach zostały przedstawione trzy historie pokazujące problemy osób należących do grup zwiększonego ryzyka: młodzieży w okresie dojrzewania...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 07.11.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Stare Telefony Działają Cuda

  • 03.11.2025Akcje

    Kampanie kinowe dla instytucji publicznych

  • 23.10.2025Kreacje / printy

    Tiszert. T-Search

  • 23.10.2025Kreacje / printy

    Ciche sygnały

  • 22.10.2025Kampanie

    ZWROTOMOCNI – o systemie kaucyjnym w lekkiej formie

  • 22.10.2025Kreacje / printy

    Holokaust, powtórz

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek