logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Akcje > Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej
18.09.2023
Tematy: Akcje, Kampanie, Polska, Edukacja, Kultura i sztuka, Organizacje pozarządowe / NGO

Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej



13 września ruszyła kampania społeczna „Historia na głosy”. Oddaje ona przestrzeń osobom, które podzieliły się swoimi relacjami – osobistymi wspomnieniami o przeszłości – poprzez wywiad historii mówionej. W ten sposób Centrum Archiwistyki Społecznej chce zaprosić do poznawania historii przez indywidualne doświadczenia oraz zachęcić do nagrywania opowieści, które każdy i każda z nas ma blisko siebie. Kampania towarzyszy V Kongresowi Archiwów Społecznych, który odbędzie się od 29 września do 1 października 2023 roku w Lublinie oraz online na kongres.cas.org.pl.

Do kampanii zaproszono cztery osoby, których relacje zostały nagrane przez archiwa społeczne w Głogoczowie, Kcyni, Lublinie i Sulejówku. Portrety i opowieści można zobaczyć i posłuchać na stronie kongres.cas.org.pl – na platformie znajdują się nagrania, fotografie oraz dźwiękowe historie czworga bohaterów i bohaterek. Ich filmowe portrety będą także dostępne w mediach społecznościowych Centrum Archiwistyki Społecznej, a sama kampania zostanie zaprezentowana podczas uroczystej inauguracji V Kongresu Archiwów Społecznych.

Bohaterów i bohaterki kampanii można spotkać także w przestrzeni miejskiej Lublina –  ich portrety pojawiły się na Placu po Farze i przy Ogrodzie Saskim, na wybranych nośnikach miejskich, przystankach autobusowych oraz na ekranach komunikacji miejskiej Lublina. Każdemu z portretów towarzyszy kod QR, który odnosi do relacji i zaprasza oglądających do wysłuchania opowieści bohatera.

W kampanii społecznej „Historia na głosy” Jerzy Brukwicki, krytyk sztuki i kurator, opowiada o kupowaniu w latach 80. XX wieku płyt i sprzętu do słuchania muzyki. Helena Dziedzic, poetka ludowa i rolniczka, podzieliła się historią rodzinną oraz obszerną wiedzą na temat kultywowanych od pokoleń tradycji weselnych. Michał Hochman, artysta estradowy i piosenkarz, musiał emigrować z kraju po wydarzeniach Marca 1968 roku, z kolei architektka Paulina Jaczewska-Wocial była wychowanką przedszkola w Dworku „Milusin” w Sulejówku. To wyjątkowe miejsce w I połowie XX wieku było domem Józefa i Aleksandry Piłsudskich.

Opowieści naszych bohaterów i bohaterek to twarze i głosy, indywidualne wspomnienia  z ich życia, które intrygują wielobarwną mozaiką doświadczeń – tych trudnych i tych dobrych – mówi Joanna Łuba, wicedyrektorka Centrum Archiwistyki Społecznej. – Kampanią „Historia na głosy” chcemy zachęcić do sięgania po dyktafon czy kamerę oraz nagrywania opowieści swoich bliskich, sąsiadów i osób, które nas inspirują. Bo każdy z nas ma obok siebie historię wartą wysłuchania.

V Kongres Archiwów Społecznych, któremu towarzyszy kampania „Historia na głosy”, odbywa się przez trzy dni, od 29 września do 1 października 2023 roku, w Lublinie oraz online na kongres.cas.org.pl, gdzie cały czas trwają zapisy do udziału w formule online. Centrum Archiwistyki Społecznej wraz z instytucjami partnerskimi wydarzenia przygotowali bogaty program wydarzenia. To spotkania, warsztaty i prezentacje w całości poświęcone historii mówionej – przeprowadzaniu wywiadów, sztuce rozmowy, etycznych i emocjonalnych wyzwaniach spotkania z osobą, która dzieli się własnymi, nierzadko intymnymi opowieściami o przeszłości. Historia mówiona jest nie tylko źródłem wiedzy i sposobem na poznanie indywidualnych ludzkich doświadczeń – stanowi także inspirację dla projektów artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych.

Zdjęcia i wideo kampanii zrealizował fotograf Michał Dyjuk. Za jej koncepcję, koordynację odpowiada zespół Centrum Archiwistyki Społecznej. Projekt graficzny przygotowała Kamila Krzewska. Kampania dostępna jest pod adresem kongres.cas.org.pl/posluchaj-relacji.

Więcej informacji o V Kongresie Archiwów Społecznych: https://cas.org.pl/wydarzenia/historia-na-glosy-v-kongres-archiwow-spolecznych/

NGO edukacja rozmowa wywiad kultura historia sztuka Centrum Archiwistyki Społecznej historia mówiona archiwa społeczne


Nazwa kampanii:
Historia na głosy
Czas:
2023.9.13
Nadawca:
Centrum Archiwistyki Społecznej





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 20.06.2025Wydarzenia

    AI napisze bajkę dla wnuka. Warsztaty dla seniorów już 24 czerwca

  • 19.06.2025Wydarzenia

    Konkurs i e-book „Zrozumieć dziecięcy świat”

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek