Harcerze ze Związku Harcerstwa Polskiego, promując przedsiębiorczość, przeprowadzają kwesty i oferując drobne usługi, jak pakowanie zakupów w sklepach, samodzielnie gromadzą środki np. na wakacje. Od tego roku oprócz tradycyjnych puszek na datki gotówkowe, ZHP dysponować będzie nowym narzędziem: serią elektronicznych puszek, dzięki którym wszyscy chętni będą mogli przekazać datek metodą zbliżeniową – przykładając kartę płatniczą do terminalu. Puszki specjalnie dla ZHP przygotowali pro bono znani polscy graficy.
Przez lata narzędziem towarzyszącym społecznym zbiórkom (nie tylko harcerskim, ale też prowadzonym przez wszelkie inne organizacje pozarządowe) były puszki, do których wrzucało się datki – monety lub banknoty. Tymczasem, jak pokazuje doświadczenie ostatnich lat, coraz częściej barierą w zbiórce okazuje się fakt, że potencjalni darczyńcy nie mają przy sobie gotówki, tylko kartę płatniczą. Możliwość przekazania środków przelewem bankowym jest już standardem, ale wymaga od darczyńcy większego zaangażowania niż kontakt z wolontariuszem w codziennej sytuacji.
Co ważne z punktu widzenia wybranej przez ZHP i partnera akcji – Getin Bank – technologii zbliżeniowej według danych szacunkowych NBP rośnie liczba kart zbliżeniowych. Na polskim rynku na koniec III kwartału 2014 r. było w obiegu ok. 24,5 mln kart z funkcją zbliżeniową, co stanowi 69% wszystkich kart płatniczych. Liczba kart zbliżeniowych, w porównaniu do kwartału poprzedniego wzrosła o 0,4 mln. sztuk.
Związek Harcerstwa Polskiego to organizacja pozarządowa, której celem jest wychowywanie młodych ludzi w duchu wyzwań i przygód przez wykorzystanie systemu małych grup, czyli zastępów. Każdy zastęp ma swojego lidera – zastępowego, który jest rówieśnikiem dla swoich kolegów i koleżanek, ale jednocześnie wie więcej. Zastępy działają w drużynach harcerskich, którymi kieruje drużynowy. Aby program był rozwijający, ZHP na każdym etapie oferuje szkolenia z różnych dziedzin. ZHP nie jest dotowane przez państwo – utrzymanie struktury jest więc zasługą własnych inicjatyw i gospodarności organizacji.
Zbiórki to mądre narzędzie, bo uczą szacunku dla pieniądza i przedsiębiorczości. Pomagając w pakowaniu zakupów w średniej wielkości markecie przez jeden weekend, kilkuosobowy zespół jest w stanie zebrać z drobnych, kilkuzłotowych datków nawet 3 tysiące złotych. Jeden 2/3-tygodniowy obóz harcerski w Polsce to koszt około 1500 zł od osoby – jest więc całkiem realne, by zebrać w ten sposób kwotę dla całej drużyny. Podobnie działa to we Francji, Niemczech czy Hiszpanii. Sięganie po nowe technologie jest dla nas oczywiste – korzystamy z nowoczesnego oprogramowania i aplikacji. Poza tym, to po prostu skuteczne. Jestem przekonany, że puszki z technologią zbliżeniową realnie pomogą nam w zbieraniu większych kwot – to proste rozwiązanie prostego problemu. Przeskoczymy barierę „nie mam przy sobie drobnych”. Jestem dumny, że wdrażamy tak pionierskie rozwiązanie, bo wpisuje się to w nasze myślenie o nowoczesnym harcerstwie – mówi Wojtek Puchacz, członek komendy Chorągwi Stołecznej ZHP.
Akcja „Zbliż wakacje” ruszyła pilotażowo w Warszawie w weekend przedświątecznych zakupów, a więc 28/29 marca w supermarkecie Simply, i potrwa do wakacji. W każdej z puszek, wyprodukowanych w zabawnym kształcie nawiązującego do harcerskich obozów pieńka, ukryty jest terminal. Symboliczną kwotą, jaką będzie można przekazać poprzez jedno zbliżenie karty, jest 2 złote. Można je przekazać kilkakrotnie, a docelowo na potrzeby większych zbiórek kwota będzie mogła być zmieniona. Darczyńcy będą mogli zobaczyć w „okienku” puszki wyświetlacz terminala z kwotą płatności, a po transakcji otrzymają na miejscu standardowe drukowane potwierdzenie. Datki można przekazać także przelewem poprzez stronę www akcji: www.zblizwakacje.pl. W przyszłości puszki będą mogły zostać wykorzystane także na potrzeby innych zbiórek na cele społeczne (jak np. ostatnia zbiórka ZHP na wsparcie braterskich organizacji na Ukrainie).
Do zaprojektowania puszek z technologią zbliżeniową dla ZHP zaproszeni zostali polscy graficy i designerzy. W akcję pro bono zaangażowali się m.in.: Ola Niepsuj, Jan Feliks Kallwejt, Tymek Piotrowski, Rafał Szczepaniak, Paweł Mildner, Magdalena Łapińska, Malwina Konopacka, Alek „Lis Kula” Morawski, HD.
Partnerami akcji są także Polskie ePłatności oraz Blue Media.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025
-
07.02.2025
„Żyjemy w bańce, sądząc, że wszyscy rozumieją termin ESG”
-
04.02.2025
Buk z Dalkowa w konkursie European Tree of the Year
-
28.01.2025
„Alkohol” bezalkoholowy w Carrefour Polska