Osoby samotne, rodziny i grupy więźniów, młodzi i starzy, biedni i bogaci – pewnego dnia odmawiają jedzenia. Wszyscy unoszą sztućce i zaczynają uderzać nimi w stół, w wyraźnym geście sprzeciwu. „U Srbiji 500.000 ljudi gladuje. I niko to ne vidi. Koliko treba da nas bude da bi to neko primetio?” („W Serbii jest 500 000 głodujących osób. I nikt tego nie widzi. Ile musi nas być, by ktoś zauważył?”).
Zorganizowana jesienią 2009 r. kampania "Strajk gladju protiv gladi" („Strajk głodowy przeciwko głodowi”) pokazywała buntowniczo jak mogłaby wyglądać powszechna głodówka w Światowy Dzień Jedzenia (16 września), zorganizowana w geście solidarności z osobami na co dzień niedożywionymi. Strajk miał zwrócić uwagę opinii publicznej na problem głodu – w Serbii głoduje ponad pół miliona ludzi – oraz sprowokować do działania i pomocy potrzebującym. Sytuacja z reklamy przeniosła się do rzeczywistości.
Kampania stworzona dla fundacji B92 odniosła olbrzymi sukces, owocując wieloma pozytywnymi zmianami. Rozpoczęła ona intensywne, polityczne i społeczne debaty. W efekcie, do strajku przyłączyło się 676.280 osób oraz 350 firm, organizacja otrzymała ponad 2tys. ton darów żywnościowych oraz 463.246 euro datków, a rząd Serbii stworzył plan aktywnego przeciwdziałania głodowi. W ciągu roku dzięki podjętym akcjom zebrano żywność o łącznej wartości 930.000 euro, którą następnie dostarczono do wielu jednostek pomocy społecznej. Strajk Serbów w Międzynarodowy Dzień Jedzenia wsparli, niosąc pomoc głodującym, ludzie z 88 krajów.
Kampania wyróżniona została wieloma nagrodami, w tym: główną nagrodą EACA Care Awards, Golden Drum Brand Grand Prix Award 2010, Best Act Silver Nike Awards oraz Golden Watch Award.
O.Ogrodzińska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa
-
21.01.2025
Seniorzy, którzy nie istnieją
-
17.01.2025
Świat się nie zawali