Tania, firmowa bluzka? Cudownie! Zepsuł się telefon? To nic, w każdej chwili można kupić nowy. Jaka straszna zima! Żaden problem, zaraz podkręci się kaloryfer – tak mogłyby wyglądać myśli części bohaterów tych plakatów. Konsumpcyjny styl życia jest cechą charakterystyczną krajów rozwiniętych. Mało kto na co dzień dopatruje się w tym problemów, wręcz przeciwnie, dostępność produktów i usług cieszy. Jednak ponoszony koszt jest o wiele wyższy – przypominają nadawcy tej kampanii.
Agencja BBDO z Dusseldorfu wykorzystując cztery plakaty przedstawiła dwa światy. Jeden pełen beztroski i wygody oraz drugi, w którym zaspokojenie podstawowych potrzeb jest codzienną walką. Uczyniono to w sposób plastyczny, a jednocześnie podkreślający rozdział pomiędzy dwiema rzeczywistościami. Dzieląca je ściana, niby wyrazista, złożona jest z cegieł, które można stosunkowo łatwo wybić przy odrobinie chęci. Osoby z pierwszego świata wydają się nie dostrzegać zależności między własnymi uczynkami a ludźmi, którzy wprawdzie fizycznie są daleko, ale ponoszą konsekwencje podejmowanych przez nich decyzji.
Globalność dotyka zarówno sfery materialnej, jak i duchowej. Kampania zwraca uwagę na fakt, że wiele osób pochodzących ze wschodniej Europy, opuszcza swoje rodziny w rodzimym kraju, aby opiekować się osobami potrzebującymi w Niemczech. Powoduje to pogorszenie relacji rodzinnych, a czasami nawet ich rozpad. Warunki życia po dwóch stronach globu mogą diametralnie się różnić. Zepsute telefony komórkowe trafiają do Afryki Zachodniej, gdzie są rozmontowywane przez rdzenną ludność. Na Dalekim Wschodzie mnóstwo osób, w złych warunkach, szyje ubrania dla znanych marek. Z kolei woda, będąca podstawą życia, przez niewłaściwe gospodarowanie, nie może trafić w wystarczającej ilości do osób potrzebujących.
Często pośpiech nie pozwala dostrzec wpływu swoich działań na los innych ludzi. Kampania skłania do zatrzymania się w tej gonitwie i zastanowienia się. Nierzadko poprawę może przynieść zmiana nawet, wydawałoby się, mało znaczących nawyków. Nakłania do tego Caritas, który jest chrześcijańską instytucją charytatywną, posiadającą swoje oddziały w wielu krajach na świecie. Dostarcza on różnym grupom odbiorców pomoc materialną, psychologiczną oraz prawną.
Magdalena Głowacka
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
23.05.2023
Szukamy życia w kosmosie, niszczymy tu, na Ziemi
-
23.05.2023
Mały Książę i Kundelek
-
13.03.2023
Brak towaru w magazynie
-
10.03.2023
Rumia oddaje głos śmieciom
-
14.02.2023
Walentynki — Święto Zrywania
-
14.02.2023
Walentynkowo o donacji