logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wydarzenia > Fundusz Żubra zachęca do polubienia nietoperzy
22.11.2021
Tematy: Wydarzenia, Polska, Ekologia i środowisko, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%

Fundusz Żubra zachęca do polubienia nietoperzy



Fundusz Żubra rozpoczyna współpracę z Instytutem Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk nad wspólnym projektem, skoncentrowanym wokół nietoperzy – ssaków niezwykle istotnych dla wielu ekosystemów. W ramach współpracy Fundusz finansuje sprzęt potrzebny do badań, infrastrukturę, która umożliwi naukowcom obserwację tych tajemniczych ssaków oraz we współpracy z agencją komunikacyjną i influencerami startuje z akcją mającą na celu poprawienie ich wizerunku.

Nietoperze, mimo wszystkich swoich zalet, nie cieszą się dobrą opinią. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Funduszu Żubra wynika, że w gronie, w którym znalazł się wraz z kozicą, wilkiem, żubrem, dzikiem, sarną i królikiem, nietoperz jest zwierzęciem najmniej lubianym. 37 proc. respondentów go nie lubi, a 59 proc. deklaruje strach przed nim. Tymczasem nietoperze to zwierzęta pożyteczne, zagadkowe i warte poznania.

Nietoperze są jedynymi ssakami, które potrafią aktywnie latać, a nie szybować, przy tym są socjalne, inteligentne i szybko się uczą – mówi prof. Ireneusz Ruczyński z Instytutu Biologii Ssaków PAN. – Fenomenem jest ich długowieczność: ważący kilka gramów nietoperz może dożyć 40 lat, kiedy gryzoń o podobnych rozmiarach będzie żył zaledwie rok lub dwa. Dlatego nietoperze nazywa się długowiecznymi ssakami zamkniętymi w małym ciele. Zrozumienie mechanizmów ich starzenia się może być wstępem do opracowania sposobów spowalniania procesu starzenia się ludzi.

Nietoperze są niezwykle pożyteczne, ponieważ – żywiąc się owadami – zapewniają darmową i w pełni ekologiczną ochronę roślin. Globalna „praca” nietoperzy, polegająca na zjadaniu szkodników, jest wyceniana na miliardy dolarów rocznie. W Polsce nietoperze również znacząco obniżają populację szkodników w lasach i na terenach rolniczych, zjadają ogromne ilości komarów i są wskaźnikiem zmian klimatycznych – śledząc postępujące różnice w zasięgach występowania różnych gatunków nietoperzy, możemy oceniać, jak ociepla się klimat. Wszystkie gatunki nietoperzy są w Polsce chronione, a troska o nie jest kluczowa nie tylko dla zafascynowanych nimi naukowców, ale dla wszystkich mieszkańców naszego kraju.

Można wyobrazić sobie świat bez nietoperzy – kontynuuje prof. Ruczyński. – W takim świecie będziemy skazani na znacznie większe ilości środków chemicznych, które w jakiejś formie ostatecznie trafią do naszego ciała. Będziemy pewnie też w większym stopniu narażeni na towarzystwo dokuczliwych owadów.

Fundusz Żubra, którego misją jest ochrona dzikiej przyrody, postanowił, że jednym z jego eko-priorytetów w tym roku będą nietoperze – ich ochrona i wsparcie badań, prowadzonych przez Instytut Badań Ssaków PAN. Dzięki Funduszowi naukowcy zostali wyposażeni w sprzęt do monitorowania aktywności nietoperzy, m.in. detektory ultradźwiękowe przetwarzające dźwięki wydawane przez nietoperze na słyszalne przez ludzi, kamerę termowizyjną, drona i samochód pozwalający na pracę w terenie. Z uwagi na postępującą termomodernizację domów w Polsce nietoperze tracą miejsca, w których mogłyby schronić się zimą i latem. Dlatego Fundusz Żubra sfinansuje wykonanie 175 budek, w których nietoperze będą mogły bezpiecznie się skryć oraz trzech kilkumetrowych wież, które mogą stać się miejscem ich rozrodu.

Do współpracy została zaangażowana agencja komunikacyjna, która pomaga poprawić wizerunek nietoperzy w oczach Polaków i uświadamia społeczeństwu, jak wyjątkowy i ważny dla zachowania równowagi naszego ekosystemu jest ten gatunek. W ramach projektu prowadzone są działania reklamowe w internecie, PR, a także współpraca z dziennikarzami i popularnymi kanałami mediów społecznościowych, m.in. Make Life Harder, Suchar Codzienny, Donald.pl, Eko, Paulina Górska, 5 sposobów na oraz Mikrowyprawy.

Podchodzimy do ochrony nietoperzy interdyscyplinarnie – wyjaśnia Urszula Czerniawska-Kapeluch z Funduszu Żubra. – Łączymy wiedzę naukowców z Instytutu Biologii Ssaków PAN, doświadczenie polskich stolarzy, holenderski know-how w zakresie rozwiązań dla ochrony zwierząt oraz kompetencje marketingowe. Mamy nadzieję, że ta współpraca i działania komunikacyjne pozytywnie wpłyną na wizerunek nietoperzy, poprawią ich dobrostan i zwiększą ich szansę na przetrwanie w rejonie Białowieży.

Powołany przez Kompanię Piwowarską Fundusz Żubra ma za zadanie edukować społeczeństwo oraz ratować i chronić przyrodę. Tę misję realizuje w najcenniejszych przyrodniczo rejonach Polski. Wspiera rozmaite inicjatywy na rzecz ochrony przyrody: zarówno długofalowe (współpraca z Białowieskim Parkiem Narodowym), jak i wymagające szybkiego działania (pomoc w czasie pożaru doliny Biebrzy). Ostatnia akcja Funduszu Żubra: pomoc w wykupywaniu gruntów Biebrzańskiego Parku Narodowego, w realny sposób przyczyniła się do zwiększenia terenów Parku objętych właściwą ochroną.

Na zdjęciach (patrząc od góry): gacek brunatny, karlik drobny oraz nocek rudy.

Ekologia i środowisko Kompania Piwowarska Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji Fundusz Żubra nietoperze


Nazwa wydarzenia:
Fundusz Żubra zachęca do polubienia nietoperzy
Tematy:
Ekologia i środowisko, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji / 1%
Kraje:
Polska
Nadawca:
Fundusz Żubra / Kompania Piwowarska





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek