Mistrzowie reżyserii potrafią skutecznie manipulować aktywnością mózgów swoich widzów, niezależnie od wykształcenia czy wieku widowni. Neurologicznych dowodów na to dostarczyli naukowcy ze Stanów Zjednoczonych. Wyniki ich badań ukazały się na łamach pisma „Projections: The Journal for Movies and Mind”.
Neurolodzy z New York University zastosowali metodę skanowania mózgu za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Ich zdaniem, wyniki badań dowodzą, że niektóre filmy, o wiele bardziej niż inne, mogą wywierać znaczący wpływ na aktywność mózgu. Dużo zależy od treści filmu, sposobu reżyserii i montażu.
Naukowcy pokazywali ochotnikom fragmenty filmów, m.in. thrillerów Alfreda Hitchcocka i westernów Sergio Leone, a także – dla porównania – kilkuminutowy, nie zmontowany zapis koncertu rockowego.
Za pomocą specjalnego oprogramowania porównywano aktywność mózgów badanych osób w odpowiedzi na każdy z filmów. Naukowców interesowało, na ile mózgi badanych będą podobnie reagować podczas oglądania tych samych filmów.
Okazało się, że najbardziej intensywny wpływ na mózgi badanych wywarły fragmenty filmów Hitchcocka. Co więcej, wpływ ten był podobny u większości widzów – w tych samych momentach filmu u większości osób aktywizowały się podobne obszary mózgów. Oznacza to, że wpływ ten nie wynikał z przypadku, ale był skutkiem celowo stosowanych zabiegów artystycznych
Najsłabszy wpływ na aktywność mózgów badanych wywarło oglądanie fragmentu koncertu. W tym przypadku występowała też największa rozbieżność w reakcjach – mózg każdego z widzów reagował nieco inaczej. Pośredni wynik uzyskał Sergio Leone.
„Fakt, że Hitchcock potrafił zsynchronizować reakcje tak wielu i tak różnych mózgów, włączając je i wyłączając w tym samym czasie, dostarcza neurologicznego dowodu jego mistrzostwa i umiejętności manipulowania umysłami widzów” – piszą naukowcy.
Jak dodają, Hitchcock lubił często powtarzać rozmawiającym z nim dziennikarzom, że jego twórczość oparta jest na ścisłej wiedzy naukowej o reakcjach widowni.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
10.02.2025
Sadyba Best Mall z innowacyjnym rozwiązaniem dla osób niewidomych i niedowidzących
-
09.02.2025
Konkurs na kreatywną kampanię szkoły wyższej
-
09.02.2025
Konferencja CSR Poland 2025
-
07.02.2025
„Żyjemy w bańce, sądząc, że wszyscy rozumieją termin ESG”
-
04.02.2025
Buk z Dalkowa w konkursie European Tree of the Year
-
28.01.2025
„Alkohol” bezalkoholowy w Carrefour Polska