logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Wydarzenia, Francja
   ──────  24.06.2008

Filmy manipulują aktywnością mózgu



Mistrzowie reżyserii potrafią skutecznie manipulować aktywnością mózgów swoich widzów, niezależnie od wykształcenia czy wieku widowni. Neurologicznych dowodów na to dostarczyli naukowcy ze Stanów Zjednoczonych. Wyniki ich badań ukazały się na łamach pisma „Projections: The Journal for Movies and Mind”.

Neurolodzy z New York University zastosowali metodę skanowania mózgu za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Ich zdaniem, wyniki badań dowodzą, że niektóre filmy, o wiele bardziej niż inne, mogą wywierać znaczący wpływ na aktywność mózgu. Dużo zależy od treści filmu, sposobu reżyserii i montażu.

Naukowcy pokazywali ochotnikom fragmenty filmów, m.in. thrillerów Alfreda Hitchcocka i westernów Sergio Leone, a także – dla porównania – kilkuminutowy, nie zmontowany zapis koncertu rockowego.

Za pomocą specjalnego oprogramowania porównywano aktywność mózgów badanych osób w odpowiedzi na każdy z filmów. Naukowców interesowało, na ile mózgi badanych będą podobnie reagować podczas oglądania tych samych filmów.

Okazało się, że najbardziej intensywny wpływ na mózgi badanych wywarły fragmenty filmów Hitchcocka. Co więcej, wpływ ten był podobny u większości widzów – w tych samych momentach filmu u większości osób aktywizowały się podobne obszary mózgów. Oznacza to, że wpływ ten nie wynikał z przypadku, ale był skutkiem celowo stosowanych zabiegów artystycznych

Najsłabszy wpływ na aktywność mózgów badanych wywarło oglądanie fragmentu koncertu. W tym przypadku występowała też największa rozbieżność w reakcjach – mózg każdego z widzów reagował nieco inaczej. Pośredni wynik uzyskał Sergio Leone.

„Fakt, że Hitchcock potrafił zsynchronizować reakcje tak wielu i tak różnych mózgów, włączając je i wyłączając w tym samym czasie, dostarcza neurologicznego dowodu jego mistrzostwa i umiejętności manipulowania umysłami widzów” – piszą naukowcy.

Jak dodają, Hitchcock lubił często powtarzać rozmawiającym z nim dziennikarzom, że jego twórczość oparta jest na ścisłej wiedzy naukowej o reakcjach widowni.
PAP, www.naukawpolsce.pap.pl


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Kraje:
Francja





polecamy ─── 11.10.2022

Znamy nominowanych do nagrody Effie 2022


Jury 23. edycji Effie Awards Poland przyznało 94 nominacji, z czego spośród agencji mediowych najwięcej otrzymał Starcom (21),...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 22.03.2023

    Dąb Fabrykant zwycięzcą konkursu Europejskie Drzewo Roku 2023!


  • 16.03.2023

    Netto i Caritas wspierają potrzebujących na Wielkanoc


  • 03.03.2023

    YC x NGO – trwa nabór na konkurs!


  • 02.03.2023

    Nextbike otwiera sezon rowerowy w dziesięciu miastach Polski


  • 01.03.2023

    Operacja Czysta Rzeka rusza po raz piąty


  • 28.02.2023

    Startuje DOING GOOD – platforma z ofertami pracy zmieniającej świat na lepsze


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek