Każda petarda ma na sobie rysunek fragmentu dłoni wykonany zabawną, komiksową kreską. Palce wydają się być zdeformowane, ucięte. Trzy kreacje przygotowane w ramach kampanii „Fireworks” („Fajerwerki”) są dziełem brazylijskiej agencji Art&C Comunicaçao. Kampania ma na celu przypomnienie, że nieostrożne obchodzenie się z petardami może zakończyć się uszkodzeniem ciała i utratą kończyn.
„Lighting fireworks is so dangerous that most people close their eyes so they won’t see the results” (“Puszczanie fajerwerków jest tak niebezpieczne, że większość ludzi zamyka oczy, żeby nie widzieć rezultatów”) – głosi hasło umieszczone na jednym z plakatów. Inny wtóruje mu za pomocą transformacji dziecięcej wyliczanki: “Eeny, meeny, miny, moe. Keep your finger and your toe” (w luźnym tłumaczeniu: “Ene due like fake, zachowaj swe palce wszelakie”). “Want three good reasons to be careful with fireworks? First, second and third degree burns” (“Chcesz poznać trzy dobre powody, do tego by ostrożnie postępować z fajerwerkami? Oparzenia pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia”) – podsumowuje w dosadny sposób inny plakat.
“This São João , don’t ignite the danger” (“Podczas tegorocznego São João nie proponuj niebezpieczeństwa„) – instruuje Brazylijczyków kampania. Festa de São João (Festiwal świętego Jana) to odbywające się w czerwcu niezwykle barwne i radosne święto, podczas którego mają miejsce liczne imprezy, koncerty oraz występy artystów, a mieszkańcy przebierają się i oddają tańcom i zabawie. Bardzo popularną rozrywką jest też puszczanie fajerwerków, podczas którego często dochodzi do tragicznych wypadków.
Nawet odprysk petardy może powodować poważne obrażenia ciała – rozerwanie palców czy uszkodzenie nogi. W wielu przypadkach z powodu zbyt licznych obrażeń lekarze są zmuszeni przeprowadzić amputację uszkodzonej kończyny. Nieodpowiedzialna zabawa może więc prowadzić nawet do trwałego kalectwa.
M.Czerwińska
————————————-
KOMENTARZ PROJEKTANTKI GRAFIKI UŻYTKOWEJ:
Plakaty reklamowe cechuje czystość formy. Konceptem kampanii jest przedstawienie petard różniących się od siebie formą, które scala komiksowo narysowany fragment dłoni. Element ten stanowi dominantę kompozycyjną. Tło jest wyczyszczone, bez żadnych niepotrzebnych elementów.
Wzrok skupia wspomniany wyżej fajerwerek. Jego forma jest autorska: jest to połączenie fotografii (petarda) z manualnym śladem w postaci palców, co tworzy ciekawy efekt. Grafika poprzez połączenie dwóch różnych mediów artystycznych z powodzeniem może zwrócić uwagę zarówno dorosłego jak i młodszego widza. Fotografia daje charakter reklamy konkretnego produktu, co może zainteresować dorosłego. Natomiast zabawnie potraktowana dłoń humorem może przyciągnąć młodzież.
Atut stanowią również pomysłowe i chwytliwe hasła. Niestety, sam układ typograficzny nie jest już aż tak intrygujący. Liternictwo cechuje mały stopień punktacji oraz również zbyt małe swiatła pomiędzy poszczególnymi znakami. Napisy umieszczone są w sporej odległości od głównego przedstawienia, co nie daje możliwości szybkiego i równoczesnego odbioru tekstu i obrazu. Jeśli ktoś tylko przysłowiowo „rzuci okiem” na plakat istnieje możliwość, iż nie przeczyta komunikatu mieszczącego się w prawym rogu. Ciekawe natomiast jest umieszczenie typografii po linii przekątnej.
Trafne hasła, przejrzysta idea, prosta forma, brak niepotrzebnych elementów stanowią uporządkowaną kompozycję. Mankament stanowi jedynie brak integracji typografii z grafiką.
Żaneta Strawiak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa
-
17.01.2025
Świat się nie zawali
-
15.01.2025
Nie do zastąpienia