logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Dziewięciu na dziesięciu Polaków deklaruje, że oszczędza energię elektryczną
18.02.2022
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Ekologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci

Dziewięciu na dziesięciu Polaków deklaruje, że oszczędza energię elektryczną



Aż 92% respondentów deklaruje, że oszczędza energię elektryczną, a 82% twierdzi, że przywiązuje do tego dużą wagę – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego na zlecenie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej. Do oszczędzania prądu skłaniają Polaków przede wszystkim koszty, które wskazało 84% ankietowanych. Aż 80% motywuje również troska o środowisko naturalne.

Czterech na pięciu (82%) respondentów deklaruje, że przywiązuje dużą wagę do oszczędzania energii elektrycznej. Niemal połowa (47%) badanych zdecydowanie określa siebie jako osoby oszczędzające energię elektryczną. Niewielu mniej (45%) na to pytanie odpowiada „raczej tak”. Dla 84% Polaków motywacją do ograniczania zużycia prądu są koszty energii elektrycznej, a dla 80% troska o środowisko naturalne. Co interesujące – oszczędności jako czynnik niemotywujący wskazało 9% ankietowanych, a troskę o środowisko naturalne tylko 7%.

Sposoby na oszczędzanie energii elektrycznej najczęściej deklarowane przez osoby biorące udział w badaniu to używanie żarówek energooszczędnych (92% deklaracji), wyłączanie światła przy opuszczaniu pomieszczenia (89%), niewkładanie do lodówki ciepłego jedzenia (81%) i uruchamianie pralki, gdy jest pełna (80%). Mniej wskazań zebrały wyjmowanie ładowarki z gniazdka po naładowaniu telefonu (69%), wstawianie zmywarki dopiero, gdy jest pełna i odłączanie nieużywanego sprzętu od zasilania (po 61%), gotowanie niezbędnej ilości wody w czajniku elektrycznym (51%) oraz korzystanie z listwy umożliwiającej wyłączenie kilku sprzętów jednym przyciskiem (38%). Zaledwie 4% wskazało, że nie podejmuje żadnych działań w celu oszczędności energii.

81% respondentów deklaruje, że podczas kupowania nowego urządzenia zwraca baczną uwagę na jego klasę energetyczną. Wśród sprzętów w największym stopniu odpowiedzialnych za zużycie energii najwięcej ankietowanych wskazało pralkę (40% odpowiedzi), lodówkę (39%) i czajnik elektryczny (38%). W rzeczywistości szacuje się, że za największe zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym odpowiadają przede wszystkim sprzęty kuchenne, w tym urządzenia grzewcze (płyta indukcyjna i piekarnik), a także lodówka, czajnik elektryczny oraz zmywarka.

image by Federico Beccari on Unsplash

Wyniki badania pokazują, że oszczędzanie energii elektrycznej jest dla Polaków ważne – mówi Magda Smokowska, doradca w Polskim Komitecie Energii Elektrycznej. – Motywują nas do tego nie tylko koszty, ale również troska o środowisko naturalne. Wybieramy przede wszystkim te sposoby, które nie mają większego wpływu na komfort naszego życia, a przynoszą realne oszczędności – wyłączanie światła i odłączanie od źródła zasilania nieużywanych w danym momencie sprzętów, czy optymalne wykorzystywanie urządzeń, takich jak czajnik, pralka lub zmywarka. Dobrą wiadomością jest waga, jaką respondenci przywiązują do klasy energetycznej przy wyborze nowych sprzętów – decyzje zakupowe mają bowiem wpływ na zużycie prądu przez kolejne lata. Dla osób, które chcą poznać więcej sposobów na samodzielne ograniczenie zużycie energii elektrycznej, przygotowaliśmy stronę internetową www.liczysieenergia.pl, na której pokazujemy, jak prosto i bez wyrzeczeń zmniejszyć rachunek za prąd.

image by Fré Sonneveld on Unsplash

Do oszczędzania energii w bardzo zbliżonym stopniu motywują badanych kwestie finansowe i kwestie ekologiczne – dodaje Michał Kowalczyk, dyrektor ds. badań IBRiS. – O ile te pierwsze są dość naturalnym wskazaniem, to te drugie nie są już takie oczywiste, co może być powodem do optymizmu. Nawet jeśli przyjmiemy, że to tylko deklaracje, to już sama świadomość tego, że choćby najmniejsze działanie wpływa na środowisko, może cieszyć. Ankietowani dość dobrze identyfikują także urządzenia, które w dużym stopniu wpływają na całościowe, roczne koszty energii. To ważne, ponieważ może przełożyć się na przyszłe decyzje zakupowe, np. w których sprzętach trzeba szczególnie zwracać uwagę na klasę energetyczną. Zważywszy, że ośmiu na dziesięciu zapytanych bierze pod uwagę ten parametr przy zakupie. Widać też, że do codziennego życia weszły nawyki takie jak korzystanie z żarówek energooszczędnych, gaszenie światła, czy wstawianie zapełnionej pralki, które przynoszą efekty właśnie wtedy, kiedy wykonywane są regularnie.

Badanie ogólnopolskie na zlecenie Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej zrealizował Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 3-5 stycznia 2022 r. na próbie 1000 respondentów.
Źródło informacji: PKEE

Ekologia i środowisko konsumpcjonizm konsumenci badanie energia finanse energia elektryczna oszczędzanie







03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

  • 08.05.2025Kampanie

    „Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze

  • 07.05.2025slider

    Imperium zbudowane na odpadach

  • 06.05.2025slider

    LEGO Braille Bricks po polsku

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek