logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Wiedza - Literatura > Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym
07.06.2024
Tematy: Wiedza - Literatura, Polska, Wiedza

Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym

Dużo się mówi, mało się robi. Raport o zdrowiu psychicznym


7 348 665 – tyle publikacji i wzmianek wygenerowaliśmy w internecie w temacie zdrowia psychicznego od 1.01.2023 roku. W temacie samej depresji powstaje średnio 60 tysięcy informacji miesięcznie. Dane pochodzą z raportu „Dużo się mówi. Mało się robi” o zdrowiu psychicznym w internecie przygotowanego przez Fundację eFkropka, Fabrykę Komunikacji Społecznej i Sentione. O depresji, fobii społecznej i myślach samobójczych mówi więcej mężczyzn – wykazała analiza publikacji. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z raportu?

Pod lupę zostały wzięte dane opublikowane w internecie od 1.01.2023 roku do 31.05.2024. Pod uwagę wzięto publikacje na portalach internetowych, wpisy i komentarze na publicznych forach, blogach, a także posty i komentarze na Facebooku, Twitterze, TikToku, Instagramie oraz Reddicie. Wyniki raportu w poszczególnych kategoriach można zobaczyć na stronie: ef.org.pl/zadbajomental/ (stamtąd można także pobrać raport). Dane zostały przeanalizowane m.in. z podziałem na płeć, sentyment (wydźwięk emocjonalny wypowiedzi), najpopularniejsze źródła, miesiące, dni i godziny publikacji. Analiza wychwytuje także najpopularniejsze hashtagi towarzyszące danemu zagadnieniu oraz pokazuje losowo aktualne wpisy w danym temacie. Licznik odmierzający przyrastający stan generowanych treści  jest ciągle aktualizowany. W raporcie uwzględniono słowa kluczowe związane ze zdrowiem psychicznym, takie jak: depresja, myśli samobójcze, choroba afektywna dwubiegunowa, schizofrenia, ADHD, zaburzenia osobowości, terapia, zaburzenia odżywiania, wypalenie zawodowe, fobia społeczna czy szpital psychiatryczny.

Mówimy o… DEPRESJI

I to naprawdę dużo. W tym temacie generujemy średnio 60 tysięcy publikacji i wzmianek miesięcznie, co dało całościowy wynik 1 036 640 publikacji. Okazuje się, że więcej adnotacji na ten temat powstaje z inicjatywy mężczyzn – 57% vs. 43%. W kontekście depresji pojawiają się takie słowa kluczowe jak leczenie, bliscy, młodzi ludzie czy pomoc.

 

Mówimy o… CHOROBACH PSYCHICZNYCH

O schizofrenii ukazało się łącznie 127 214 publikacji, głównie były to wzmianki o charakterze neutralnym (82%), informacji o wydźwięku negatywnym było 14%, a pozytywnych 4%. W kontekście schizofrenii nie pojawia się zbyt wiele negatywnych słów kluczowych, należy jednak zwrócić uwagę na stygmatyzujące określenie “schizofrenik” obecne w chmurze słów kluczowych.

O chorobie afektywnej dwubiegunowej ukazało się łącznie 35 744 publikacji, głównie były to wzmianki o charakterze neutralnym (86%), informacji o wydźwięku pozytywnym było 8%, a negatywnym 6%. W kontekście wypowiedzi dotyczących tematu choroby afektywnej dwubiegunowej pojawiają się takie słowa kluczowe jak “stany depresyjne” i “depresja”.

Mówimy o… ZABURZENIACH I KRYZYSACH PSYCHICZNYCH

O spektrum autyzmu ukazało się łącznie 325 229 publikacji. W tym temacie więcej publikacji zostało wygenerowanych przez kobiety (55%). W chmurze słów kluczowych znalazły się m.in. “dzieci”, “szkoła”, “praca” i “społeczne”, a wśród hashtagów: #spektrumautyzmu, #autyzmpolska, #spektrum, #autyzmdzieciecy i #asperger.

O ADHD ukazało się łącznie 165 519 publikacji – najpopularniejsze źródła wzmianek o ADHD to Facebook, TikTok i Twitter. W dyskusji dominują publikacje wygenerowane przez kobiety w stosunku 55% do 45%. Przy publikacjach powiązanych z tematem ADHD występują #tagi na temat neuroróżnorodności i autyzmu. Być może wskazuje to na fakt, że w społecznej świadomości nie ma jasnego rozróżnienia pomiędzy tymi dwoma zaburzeniami.

O zaburzeniach lękowych opublikowano łącznie 122 384 informacji. Wśród najpopularniejszych hashtagów towarzyszących temu zagadnieniu znalazły się m.in. #depresja i #nerwica.

O zaburzeniach odżywiania ukazało się łącznie 81 396 publikacji. Treści w tym temacie są tworzone głównie przez kobiety (71%). Wśród haseł towarzyszących wpisom na temat zaburzeń odżywiania pojawiły się “anoreksja”, “dieta”, “choroby” oraz “problemy”.

O wypaleniu zawodowym ukazało się łącznie 78 444 publikacji generowanych głównie przez mężczyzn – odpowiadają oni za 61% komunikatów. Materiały w tej tematyce publikowane są najczęściej na portalach internetowych – te treści stanowią ponad 53%.

O zaburzeniach osobowości ukazało się łącznie 35 704 publikacji. Publikacje miały głównie wydźwięk neutralny (88%), negatywne wzmianki stanowiły 7%, a pozytywne 5%.

O fobii społecznej wygenerowano łącznie 25 413 publikacji – za ich publikację odpowiadają w 68% mężczyźni. Wśród hashtagów znalazł się m.in. #przegryw.

Mówimy o… SZPITALU PSYCHIATRYCZNYM

Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że publikacje dotyczące szpitala psychiatrycznego miały głównie neutralny wydźwięk – w tym temacie ukazało się aż 290 295 publikacji, z czego 84% było neutralnych, 13% negatywnych a 3% pozytywnych. Niestety jeśli chodzi o słowa kluczowe pojawiające się w tym kontekście, jednym z najczęściej stosowanych określeń jest “psychiatryk” (określenie to jest również najczęściej pojawiającym się hashtagiem) – słowo silnie stygmatyzujące, co wskazuje na wciąż istniejącą konieczność edukacji i uświadamiania społeczeństwa w tym kontekście. O samej stygmatyzacji mówi się w mediach coraz więcej, publikacje na ten temat pojawiają się głównie na portalach internetowych. Dodatkowo, wzmianki te pojawiają się najczęściej w kontekście zdrowia psychicznego.

Mówimy o…MYŚLACH SAMOBÓJCZYCH

W temacie myśli samobójczych wygenerowano łącznie 1 074 552 publikacji. Podobnie jak w depresji – za większą część informacji dotyczących myśli samobójczych odpowiadają mężczyźni – 68% vs. 32% (kobiety). Najwięcej treści w tym temacie publikowanych jest na Facebooku i portalach internetowych.

Mówimy o…TERAPII

Na temat terapii powstało 1 961 484 publikacji. Nieco więcej treści w tym temacie zostało opublikowanych przez kobiety (52%).

Powyższy raport pokazuję skalę jak dużo treści publikowanych codziennie w internecie dotyczy zdrowia psychicznego, bądź słów kluczowych z nim związanych. Jednak słowa to za mało – polski system opieki psychiatrycznej potrzebuje realnych zmian. W tym celu już po raz czwarty 10-11 czerwca w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie organizowany jest Kongres Zdrowia Psychicznego.

IV Kongres Zdrowia Psychicznego odbędzie się pod hasłem: Razem ku zdrowiu psychicznemu – wspólny cel, wspólne dobro! Kongres jest inicjatywą społeczną, oddolną i obywatelską, której celem jest wprowadzenie kolejnych zmian do polskiej psychiatrii. Tegorocznej edycji Kongresu towarzyszy hashtag #zadbajomental.

Na Kongresie zostaną poruszone takie tematy jak: aktualny stan opieki psychiatrycznej w Polsce, rola szkoły w profilaktyce zdrowia psychicznego, rola pracodawcy w profilaktyce zdrowia psychicznego, prawa i wolność osób w kryzysach psychicznych czy nowa rola osób z doświadczeniem kryzysu psychicznego.

W wydarzeniu wezmą udział eksperci i specjaliści zdrowia psychicznego oraz psychiatrii, m.in.: Lekarz specjalista psychiatra Marek Balicki, Prof. dr hab. n. med., psychiatra i psychoterapeuta Andrzej Cechnicki, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Kongresu Zdrowia Psychicznego. Psychiatra, wieloletnia pracownica Instytutu Psychiatrii i Neurologii, dr Joanna Krzyżanowska-Zbucka, Profesor dr hab. nauk med., psychiatra, psychoterapeuta Bogdan de Barbaro, Działaczka społeczna i założycielka Nastoletniego Azylu Angelika Friedrich, Dziennikarka związana z „Gazetą Wyborczą”, gdzie pisze na tematy psychologiczne i społeczne Agnieszka Jucewicz, Zdobywca biegunów oraz założyciel Kaminski Foundation i Kaminski Academy Marek Kamiński, Lekarz, specjalista psychiatra, seksuolog, psychoterapeuta Michał Lew-Starowicz, Dr hab. Kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie Barbara Remberk, Profesor nauk medycznych, psychiatra, pracownik Instytutu Psychiatrii i Neurologii Jacek Wciórka
i wiele innych. Listę tegorocznych prelegentów można znaleźć TUTAJ.

Pierwszy Dzień Kongresu Zdrowia Psychicznego zakończy się Marszem Żółtej Wstążki.

Pomóż nam tworzyć polską psychiatrię na godnym poziomie i dołącz do IV Kongresu Zdrowia Psychicznego już dziś!

Zarejestruj się na: www.4-kongres-zdrowia-psychicznego.konfeo.com/pl/groups

Pokażmy, że jest nas więcej – pokażmy siłę osób, dla których zdrowie psychiczne ma znaczenie.

Więcej o Kongresie: www.kongreszp.org.pl

txt: Karolina Sendal

NGO zdrowie raport Fabryka Komunikacji Społecznej zdrowie psychiczne badanie Fundacja eFkropka







03.04.2024 polecamy

Wykonane przez nas


Piractwo w przemyśle odzieżowym zauważamy (i krytykujemy) najczęściej dopiero wtedy, gdy dotknie nas bezpośrednio. Tymczasem wpływ tego przestępstwa na rzeczywistość jest znacznie bardziej złożony niż na pierwszy rzut oka się wydaje. Szeroko pojęte piractwo wiąże się m.in. z łamaniem praw autorskich, kradzieżą własności intelektualnej, zanieczyszczeniem środowiska odpadami, czy pracą czarnorynkową nierzadko będącą współczesną formą niewolnictwa. Kupno podróbki jest niczym pierwsza kostka domina, która uruchamia łańcuch zdarzeń i procesów – od niepożądanych po przestępcze. Kampania Made By Us: Piracy is the start została zaprojektowana na konkurs Young Lions (dla twórców poniżej 30. roku życia) przy wsparciu World Intellectual Property Organization (WIPO)....

Zobacz więcej
nazwa kategorii: Kreacje / printy

zobacz także


  • 19.05.2025Kampanie

    Ojcowie do książek! Ruszyła kampania #TataTeżCzyta

  • 15.05.2025Wydarzenia

    Ruszył 66. sezon Koncertów Chopinowskich

  • 14.05.2025Wydarzenia

    Tak wygląda „Świński los” – nietypowy escape room już w Warszawie

  • 12.05.2025Kampanie

    Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej

  • 10.05.2025slider

    Trójka o kobietach w kosmosie

  • 08.05.2025Kreacje / printy

    Za każdym motocyklistą…

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek