logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Kanada, Inne, Konsumpcjonizm i konsumenci
   ──────  03.02.2015

Domowy hipopotam żeruje nocą

Your browser does not support the video tag.


W Kanadzie i USA żyje gatunek hipopotama domowego. Jest nie większy od myszy, mieszka zazwyczaj w domach jednorodzinnych, ale trudno go spotkać, ponieważ żeruje głównie nocą. Żywi się chipsami, rodzynkami i okruchami tostów z masłem orzechowym. Gniazda buduje ze strzępków materiałów, jakie znajduje na podłodze. Śpi około 16 godzin dziennie… Wiedziałeś, że to niemożliwe, prawda? – kończy opis prezenterka reklamy i dodaje: Dlatego właśnie powinieneś myśleć o tym, co oglądasz w telewizji i zadawać pytania, takie jak to, które zadałeś przed chwilą.

Pochodząca z końca lat 90. reklama miała na celu zwrócić uwagę na problem nieodróżniania faktów od fikcji przedstawianej w mediach. Spot w sposób oryginalny i zabawny, ale jak się okazało później, nie dość oczywisty, miał uświadomić dzieciom, że treści prezentowane w telewizji nie zawsze są prawdą. Niestety, jak można przeczytać m.in. tutaj, część małych telewidzów nie zrozumiała finału reklamy i uwierzyła, że minihipopotamy istnieją. Reklama nie dotarła więc do osób, do których miała być skierowana – tych którzy nie odróżniają telewizyjnej fikcji od rzeczywistości. Fakt ten potwierdza wagę problemu i zasadność zwiększania świadomości na temat treści publikowanych w telewizji. Medialny obraz często nie ma nic wspólnego z realnym światem, ale im bardziej udoskonalane są środki przekazu, tym trudniej jest to zauważyć. Reklama o domowym hipopotamie powstała pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Wtedy nieodróżnianie treści publikowanej w telewizji od rzeczywistości było już poważnym problemem. Obecnie skala zjawiska znacznie się rozrosła i dotyczy nie tylko telewidzów, ale także użytkowników internetu.

Kanadyjskie stowarzyszenie zrzeszające kilka organizacji, Concerned Children’s Advertisers (CCA) stworzyło reklamę, by uczyć, jak być bardziej krytycznym w stosunku do treści napotkanych w telewizji. Spot nawiązuje do serii filmików "Hinterland Who’s Who", popularnych  w Kanadzie w latach 90., które miały popularyzować wiedzę o życiu dzikich zwierząt. Krótkie minutowe spoty wyprodukowano na zlecenie Canadian Wildlife Service. Bazując na estetyce tych popularnonaukowych reklam stworzono fikcyjne zwierzę – hipopotama domowego – groteskowego bohatera, który miał udowodnić, jak łatwo bezkrytycznie uwierzyć w to, co podają media.

Sandra Sych


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
House Hippo
Czas:
1999.5.5
Tematy:
Inne, Konsumpcjonizm i konsumenci
Kraje:
Kanada
Nadawca:
Concerned Children’s Advertisers
Media:
Telewizja
Adresaci:
Dzieci oglądające telewizję, ich rodzice i opiekunowie





polecamy ─── 28.07.2023

Nabór do konkursu „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przedłużony do 11 sierpnia


Raportowanie ESG staje się w ostatnim czasie coraz powszechniejsze. Konkurs „Raporty Zrównoważonego Rozwoju” przyczynia się do poprawy jakości...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 25.09.2023

    Jedyny słuszny kandydat


  • 22.09.2023

    #LasySięLiczą w całej Polsce. Zaproszenie na święto lasu 23-24 września


  • 19.09.2023

    Dach nad głową


  • 19.09.2023

    Paszport do przyszłości


  • 18.09.2023

    Źrenice


  • 18.09.2023

    Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek