W Kanadzie i USA żyje gatunek hipopotama domowego. Jest nie większy od myszy, mieszka zazwyczaj w domach jednorodzinnych, ale trudno go spotkać, ponieważ żeruje głównie nocą. Żywi się chipsami, rodzynkami i okruchami tostów z masłem orzechowym. Gniazda buduje ze strzępków materiałów, jakie znajduje na podłodze. Śpi około 16 godzin dziennie… Wiedziałeś, że to niemożliwe, prawda? – kończy opis prezenterka reklamy i dodaje: Dlatego właśnie powinieneś myśleć o tym, co oglądasz w telewizji i zadawać pytania, takie jak to, które zadałeś przed chwilą.
Pochodząca z końca lat 90. reklama miała na celu zwrócić uwagę na problem nieodróżniania faktów od fikcji przedstawianej w mediach. Spot w sposób oryginalny i zabawny, ale jak się okazało później, nie dość oczywisty, miał uświadomić dzieciom, że treści prezentowane w telewizji nie zawsze są prawdą. Niestety, jak można przeczytać m.in. tutaj, część małych telewidzów nie zrozumiała finału reklamy i uwierzyła, że minihipopotamy istnieją. Reklama nie dotarła więc do osób, do których miała być skierowana – tych którzy nie odróżniają telewizyjnej fikcji od rzeczywistości. Fakt ten potwierdza wagę problemu i zasadność zwiększania świadomości na temat treści publikowanych w telewizji. Medialny obraz często nie ma nic wspólnego z realnym światem, ale im bardziej udoskonalane są środki przekazu, tym trudniej jest to zauważyć. Reklama o domowym hipopotamie powstała pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Wtedy nieodróżnianie treści publikowanej w telewizji od rzeczywistości było już poważnym problemem. Obecnie skala zjawiska znacznie się rozrosła i dotyczy nie tylko telewidzów, ale także użytkowników internetu.
Kanadyjskie stowarzyszenie zrzeszające kilka organizacji, Concerned Children’s Advertisers (CCA) stworzyło reklamę, by uczyć, jak być bardziej krytycznym w stosunku do treści napotkanych w telewizji. Spot nawiązuje do serii filmików "Hinterland Who’s Who", popularnych w Kanadzie w latach 90., które miały popularyzować wiedzę o życiu dzikich zwierząt. Krótkie minutowe spoty wyprodukowano na zlecenie Canadian Wildlife Service. Bazując na estetyce tych popularnonaukowych reklam stworzono fikcyjne zwierzę – hipopotama domowego – groteskowego bohatera, który miał udowodnić, jak łatwo bezkrytycznie uwierzyć w to, co podają media.
Sandra Sych
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
25.09.2023
Jedyny słuszny kandydat
-
22.09.2023
#LasySięLiczą w całej Polsce. Zaproszenie na święto lasu 23-24 września
-
19.09.2023
Dach nad głową
-
19.09.2023
Paszport do przyszłości
-
18.09.2023
Źrenice
-
18.09.2023
Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej