logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > Człowiek w niewoli czeka na zmiennika
12.03.2012
Tematy: Kampanie, Szwecja, Obronność i bezpieczeństwo

Człowiek w niewoli czeka na zmiennika

Your browser does not support the video tag.


W małym kontenerze bez okien, w centrum miasta, zamknięto niewinnego człowieka.  Aby go uwolnić, trzeba zająć jego miejsce i samemu czekać na kolejnego wybawcę.

Akcja odbyła się w dniach 7-10 marca na placu Sergel w Sztokholmie. Przygotowała ją agencja DDB dla Szwedzkich Sił Zbrojnych. Wydarzenie było elementem kampanii „Who cares?” (Kogo to obchodzi?), trwającej od 5 do 25 marca w czasie przeprowadzanej rekrutacji do szwedzkiej armii. Celem akcji było przyciągnięcie do wojska 1400 ochotników: kobiet i mężczyzn w wieku 18-30 lat.

O idei kampanii i zasadach uczestnictwa w akcji informowały plakaty i ekrany umieszczone wokół kontenera. Wydarzenie komentowały na bieżąco prasa, radio i telewizja. Impreza była transmitowana na żywo na YouTubie. Wnętrze kabiny było rejestrowane non-stop za pomocą 4 kamer. 

W czasach, gdy dla wielu ludzi społeczne zaangażowanie ogranicza się do wciśnięcia „Lubię to” przy inicjatywach prowadzonych i komentowanych na Twitterze, Facebooku, czy YouTubie, autorzy kampanii „Who cares?” postanowili sprawdzić, czy Szwedzi są zdolni do realnego poświęcenia na rzecz anonimowych ludzi. Uczestnicy akcji i jej obserwatorzy nie mogli wpłynąć na los uwięzionego inaczej niż poprzez osobiste zaangażowanie i rezygnację z własnego komfortu. Uwolnienie zamkniętego w kontenerze człowieka wymagało zajęcia jego miejsca w pustej kabinie z jednym krzesłem i baniakiem z wodą, przy braku gwarancji na szybkie opuszczenie „więzienia”. Choć drzwi otwierały się co godzinę, o wyjściu na wolność decydowała obecność przy wejściu kolejnego ochotnika.

Nadawcom kampanii chodziło o przybliżenie uczestnikom idei bezinteresownego poświęcenia na rzecz wolności i bezpieczeństwa innych ludzi, które stoją u podstaw służby wojskowej. Surowe wyposażenie zamkniętego kontenera miało imitować niewygody, na jakie są narażeni żołnierze w akcji.

Choć analogia między zamkniętym kontenerem i armią budzi wątpliwości, a komfort bezpiecznego, zamkniętego pomieszczenia w niczym nie przypomina codzienności służby wojskowej, autorom kampanii udało się zainteresować kampanią „Who cares?” dużą część szwedzkiego społeczeństwa. W ciągu 4 dni akcję na YouTubie śledziło 100 tysięcy osób. Trwała ona 89 godzin i wzięły w niej udział 74 osoby. Nawet jeśli część ochotników potraktowała wydarzenie jako zabawę, reality show czy autoreklamę, efekt kampanii został osiągnięty. W marcu Szwedzkie Siły Zbrojne zanotowały podwojoną liczbę zgłoszeń do pracy w armii.
Magdalena
Dembińska



Nazwa kampanii:
Who cares?
Czas:
2012.3.7 - 2012.3.10
Nadawca:
Försvarsmakten (Szwedzkie Siły Zbrojne)
Media:
Ambient
Wykonawca:
DDB Stockholm
Adresaci:
Kobiety i mężczyźni w wieku 18-30 l.
Hasło kampani:
Who cares? (Kogo to obchodzi?)





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 14.07.2025Kampanie

    To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze

  • 12.07.2025Kreacje / printy

    Kwiaty

  • 10.07.2025Kreacje / printy

    Nie ma powodu do świętowania

  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek