logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia > CTRLowane spotkania nad Wisłą
22.06.2017
Tematy: Zdrowie / profilaktyka zdrowotna / uzależnienia

CTRLowane spotkania nad Wisłą



Już trzeci rok z rzędu edukatorzy i edukatorki wychodzą na miasto, aby rozmawiać i informować o zdrowiu seksualnym i zasadach bezpieczniejszej zabawy. W okresie wakacji – od czerwca do 30 września – na bulwarach po lewej stronie Wisły, w weekendy w godzinach wieczornych, odbywają się dyżury edukacyjno- profilaktyczne.

Bulwary wiślane to latem jedno z najchętniej odwiedzanych przez Warszawiaków plenerowych miejsc zabawy i spotkań ze znajomymi. Z tego względu realizatorzy projektu „Połączenia CTRLowane”, Stowarzyszenie Program STACJA i Społeczny Komitet ds. AIDS, uznali, że jest to świetna przestrzeń do prowadzenia działań informacyjnych.

Z naszego wieloletniego doświadczenia w pracy metodą partyworkingu (w klubach na terenie Warszawy) wynika, że ludzie w swoim czasie wolnym są bardzo zainteresowani tego typu ofertą edukacyjną. Klimat relaksu i zabawy bardzo sprzyjają otwartości na rozmowę o profilaktyce. Stąd też naturalnym jest dla nas, że w okresie wakacji przenosimy się z działaniami nad Wisłę – mówi Monika Grotecka, koordynatorka projektu.

Jak dochodzi do zakażenia HIV? Kogo dotyczy ryzyko zakażenia? Jakie zachowania są bezpieczne, a jakie ryzykowne? Jak prawidłowo stosować prezerwatywy? Czym jest „pigułka gwałtu”? Na te i wiele innych tematów każdy zainteresowany będzie mógł porozmawiać z edukatorami/kami, pełniącymi dyżury w wybranych klubach i pubach zlokalizowanych nad Wisłą.

Naszym celem jest pokazanie, w jaki sposób możemy zadbać o swoje bezpieczeństwo, zarówno w życiu codziennym, jak i podczas imprezy. Zwracamy przede wszystkim uwagę, że pod wpływem alkoholu i/lub narkotyków łatwiej jest zdecydować się np. na niezabezpieczony kontakt seksualny albo stać się ofiarą przestępstwa. Zależy nam na tym, aby nasze działania były atrakcyjne dla naszych odbiorców, a jednocześnie w przystępny sposób dostarczały dużą dawkę bardzo potrzebnej wiedzy – zaznacza Katarzyna Kałuska, jedna z edukatorek.

Na stoisku profilaktycznym na zainteresowanych czekają broszury informacyjne, poruszające tematykę zdrowia seksualnego, substancji psychoaktywnych, testy na obecność tzw. „pigułki gwałtu” (wykrywające obecność ketaminy i GHB w napoju), gadżety oraz materiały profilaktyczne – prezerwatywy, lubrykanty, chusteczki lateksowe. Kluczowym elementem działań jest jednak rozmowa – tworzenie przestrzeni do zadawania pytań, dzielenia się wątpliwościami. Dla ułatwienia rozmowy edukatorzy/rki przygotowali gry i quizy, które w przystępny sposób wyjaśniają np. które zachowania są bezpieczniejsze, a które ryzykowne pod kątem zakażenia wirusem HIV.

Podczas dyżurów często słyszymy stwierdzenia „ja już wiem wszystko”, „to mnie nie dotyczy” – dostępne dane i badania pokazują jednak, że nadal poziom świadomości nie jest zadowalający – dodaje edukatorka Weronika Zaród.

Z danych Narodowego Instytutu Zdrowia – Państwowego Zakładu Higieny wynika, że w 2016 roku wykryto zakażenie HIV u 1.270 osób. Od wdrożenia badań w 1985 r. do końca marca 2017 r. stwierdzono zakażenie HIV u 21.546 osób, odnotowano 3.463 zachorowania na AIDS, a 1.363 chorych zmarło. Przyjmując za epidemiologami, że przynajmniej połowa osób żyjących z HIV nie jest świadoma swojego zakażenia można stwierdzić, że w Polsce żyje z HIV nawet 45 tys. Najwięcej zakażeń odnotowuje się u ludzi młodych, w przedziale wiekowym 20 – 39 lat. Krajowe Centrum ds. AIDS podaje, że do zdecydowanej większości zakażeń  dochodzi podczas kontaktów seksualnych.

Pozytywny jest jednak fakt, że coraz więcej osób chce i nie boi się rozmawiać. Ludzie z coraz większą rezerwą traktują wiadomości zasłyszane „od kogoś”, poszukując na własną rękę rzetelnych źródeł informacji, co wbrew pozorom nie jest łatwe. Dlatego też zachęcamy do korzystania z aplikacji mobilnej, stworzonej specjalnie na potrzeby projektu – podsumowuje Weronika Zaród.

Aplikacja jest dostępna na smartfony z systemem Android:

google play

Rozmowy z edukatorami/kami są dobrowolne i anonimowe, opierają się na poszanowaniu wolności wyboru i prawa do decydowania. Ich celem nie jest ocenianie, moralizowanie ani straszenie, ale przekazywanie rzetelnej i naukowej wiedzy.

Dyżury edukacyjne odbywają się w piątki i soboty po godzinie 20:00 na terenie wybranych klubów i pubów zlokalizowanych na Bulwarach nad Wisłą. Szczegółowe informacje oraz miejsca dyżurów: www.polaczenia.org.pl/plan-zajec/.








06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 09.07.2025slider

    Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1

  • 06.07.2025slider

    Młodzi ludzie najbardziej samotni

  • 30.06.2025Wydarzenia

    Wielki trening z mistrzami olimpijskimi dla dzieci

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 21.06.2025Wydarzenia

    Artyści dla transplantacji. Już 24 czerwca w Warszawie!

  • 16.06.2025Odpowiedzialny biznes / CSR

    Sprzęt sportowy za darmo. Wystarczy aplikacja

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek