Coraz mniej ognia u młodzieży
Do wystrzelenia racy w powietrze potrzebny jest ogień. Wszystko idzie dobrze do momentu, gdy trzeba podpalić lont. Okazuje się wtedy, że nikt nie ma przy sobie zapalniczki.
Dwa spoty reklamowe oparte na braku ognia (potrzebnego do niebezpiecznych lub niesmacznych sztuczek i zabaw) zrealizowano w ramach skierowanej do młodzieży, kampanii „15 and Falling" ("15 i spada") organizowanej przez Department of Health and Wellness prowincji Nowa Szkocja w Kanadzie. Oba filmy kończą się hasłem „Hardly anyone smoke anymore” ("Prawie nikt już nie pali"). Żaden z nastoletnich bohaterów nie nosi ze sobą zapalniczki, bo żaden z nich już nie pali papierosów.
Tytuł kampanii nawiązuje do danych statystycznych. Według autorów kampanii, liczba palących nastolatków od pewnego czasu wykazywała tendencję spadkową, a obecnie średnia wynosi 15% – w Nowej Szkocji. Biorąc ten fakt pod uwagę, coraz trudniej jest „dostać ognień”.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi nastolatków na fakt, że papierosy są coraz mniej modne. Słowo klucz kampanii to wyrażenie „suck”. Znaczy ono ssać, ale w żargonie młodzieżowym przyjęło się jako określenie czegoś, co – potocznie mówiąc – jest do kitu, jest do niczego. „Suck” jest więc opozycją do słowa „cool”, które oznacza coś fajnego, na topie, coś pożądanego.
Autorzy wykorzystują tę opozycję pokazując, że nic, co jest „cool” nie może takim pozostać na zawsze. Na swoje stronie przytaczają przykłady zjawisk popkultury, które kiedyś cieszyły się uznaniem, a teraz są zapomniane bądź wyszły z mody i są świadectwem, że to co kiedyś było fajne, przestało takim być. Podobnie traktowane jest palenie papierosów. Kiedyś bardzo modne obecnie odchodzi do lamusa i nie jest już wyznacznikiem bycia na topie. Taka refleksja może mieć wpływ na spadek ilości palących wśród nastolatków, zwłaszcza tych, dla których jest to sposób zdobycia akceptacji czy uznania w grupie.
A. Koim
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż
-
15.10.2024
Tam wasze miejsce!
-
14.10.2024
Nie pozwól na przerwę w podróży
-
10.10.2024
Widoki jutra
-
09.10.2024
Otchłań bez dna
-
08.10.2024
Obojętność nas spala