Dziwne, wyglądające na niebezpieczne stworzenia przypominają meduzy, rekiny, samogłowy. W efekcie uważniejszej obserwacji okazują się być torebkami foliowymi, które swobodnie unoszą się w toni morskiej, przybierając groźne kształty. Umieszczając je na plakatach, organizacja Surfers Against Sewage (SAS) przekonuje użytkowników brytyjskich plaż, że „foliówki” naprawdę mogą być zagrożeniem – dla naturalnego życia morskiego. Komunikat umieszczony na grafikach zachęca odbiorców do aktywnej ochrony czystości terenów przybrzeżnych: „This year the ocean’s biggest killer will be the rubbish you leave behind. Help us protect our precious coastlines, marine animals and seabirds and join a SAS beach clean near you.” („W tym roku największymi zabójcami w oceanie będą śmieci, które pozostawisz. Pomóż nam ochronić nasze cenne linie brzegowe, morskie zwierzęta oraz ptaki i dołącz do SAS w czyszczeniu plaży blisko ciebie”). Plakaty stanowią element kampanii SAS promującej zaniechanie używania jednorazowych, plastikowych toreb, które po wykorzystaniu często są wyrzucane do zbiorników wodnych.
W Wielkiej Brytanii zaśmiecanie plaż jest znaczącym problemem. Według Marine Conservation Society Beachwatch, w 2013 roku na każdym kilometrze brytyjskich plaż przechodzień mógł znaleźć blisko 48 foliowych toreb, porzuconych przez innych użytkowników linii brzegowej. W odpowiedzi na tę palącą kwestię, na mocy postanowienia rządu, Brytyjczycy zmuszeni zostaną do opłat, jeśli zechcą spakować zakupy do plastikowych toreb. Powszechne wdrożenie „kaucji” nastąpi jednak dopiero w 2015 roku. Do tego czasu SAS podejmuje działania mające na celu utrzymanie czystych i bezpiecznych mórz oraz terenów nadmorskich – zarówno jako naturalnego habitatu zwierząt jak i obszarów rekreacyjnych dla ludzi.
Akcje zachęcające Brytyjczyków do walki z problemem zanieczyszczania mórz i plaż niebiodegradowalnymi torbami realizowane są przez SAS regularnie. Opisywane plakaty promują tegoroczną kampanię zatytułowaną „Break the bag habit” („Zerwij z nawykiem używania toreb”). Hasło jest grą słów i nawiązuje do frazeologizmu „Break the bad habit”, który oznacza „Zerwij ze złym nawykiem”. Organizacja zachęca osoby odwiedzające stronę internetową Surfers Against Sewage do zaangażowania w ochronę czystości terenów nadmorskich. W myśl zasady „zacznij od siebie” odbiorcy za pośrednictwem internetowego formularza mogą złożyć deklarację zaniechania używania „foliówek”.
Tegoroczną identyfikację wizualną akcji opracowała londyńska agencja H&J. Przedstawienie toreb foliowych przypominających kształtem ryby lub meduzy w jednoznaczny sposób uświadamia odbiorcom ryzyko „wyparcia” zwierząt morskich z ich naturalnych środowisk przez odpady porzucone przez ludzi. Nie jest to jednak nowatorska koncepcja. W 2003 roku agencja McCann Erickson (oddział w Guaynabo), na potrzeby kampanii dla Scuba Dogs Association, w materiałach wizualnych wykorzystała motyw „nadmuchanej” torby foliowej przypominającej meduzę. Plakaty opatrzone były podpisem „Turn this into an endangered species. Keep the beaches clean” („Zamień to na zagrożone gatunki zwierząt. Utrzymuj plaże w czystości”). Podobieństwo kształtu między unoszącymi się w wodzie torbami foliowymi oraz meduzami wykorzystała także agencja Young & Rubicam w ramach kampanii na rzecz promowania ochrony czystości wód w oceanie. Została ona zrealizowana dla kalifornijskiej organizacji Surfrider Foundation. Przyglądając się kreacji na rzecz SAS warto zadać sobie pytania: Czy kwestia ochrony fauny i flory morskiej szeroko funkcjonuje w społecznej świadomości i naprawdę nie wymaga nowatorskich zabiegów promocyjnych? Czy skonstruowany na potrzeby SAS przekaz jest wystarczająco silny, aby – mimo wtórnego charakteru materiałów wizualnych – kampania zwróciła uwagę Brytyjczyków na problem zanieczyszczania mórz? Zatem: Czy przekaz okaże się skuteczny?
Kamila Brzezińska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
11.02.2025
365 dni
-
08.02.2025
Gest solidarności
-
06.02.2025
Nie śpij!
-
06.02.2025
Pierwszy raz
-
04.02.2025
Wejdź po schodach
-
03.02.2025
Trujące lekarstwa