Cicho! Sza!
Co robi większy hałas niż hałas? Cisza. Każdego roku tysiące dzieci-żołnierzy tracą życie, pozostając przy tym całkowicie anonimowymi ofiarami wojny. By oddać im hołd a jednocześnie podnieść świadomość problemu wśród belgijskiego społeczeństwa, zrealizowano projekt muzyczny zatytułowany CHUT (Shhh). Czyli Cicho! Psst! Sza!
Premiera albumu zbiegła się z obchodami 10. rocznicy istnienia organizacji pozarządowej WAPA International (War-Affected People’s Association), zajmującej się walką z wykorzystywaniem dzieci w konfliktach zbrojnych i wspieraniem ich reintegracji ze społeczeństwem.
CHUT to album, w trakcie realizacji którego spotkała się dziesiątka znanych belgijskich wykonawców: Puggy, Colt, Ozark Henry, Témé Tan, Charles, Doowy, Nicola Testa, OK Panda, Two Dots i Théophile Renier. Wszystkich poproszono, by przez minutę zachowali ciszę. A ponieważ – jak podkreślają twórcy inicjatywy – „minuta ciszy niekoniecznie jest minutą niczego”, każdy artysta mógł przedstawić swoją własną interpretację 60 sekund milczenia. Wszystkie nagrania znalazły się następnie na kolekcjonerskim albumie winylowym CHUT, na playliście CHUT Spotify, oraz w radiu i na portalach społecznościowych. Warto pamiętać, że jako pierwszy ciszę dla świata muzyki odkrył awangardowy kompozytor John Cage. Więcej na temat jego kultowego utworu 4′33″ można przeczytać TUTAJ.
Album CHUT miał premierę 12 lutego 2024 roku – tego dnia wspólnota międzynarodowa obchodzi Międzynarodowy Dzień Dzieci-Żołnierzy (Międzynarodowy Dzień przeciwko Wykorzystywaniu Dzieci jako Żołnierzy, Red Hand Day).
Inicjatorzy projektu zapraszają wszystkich chętnych do umieszczania w sieci własnego „cichego” filmu, opatrzonego hasztagiem: #chutforwapa
Według organizacji UNICEF w konfliktach zbrojnych na całym świecie bierze udział od 250 do nawet 300 tysięcy dzieci-żołnierzy.
txt: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów