Środowisko miejskie to dla osób niewidomych i niedowidzących prawdziwa dżungla. Czy można ową dżunglę uczynić bardziej przyjazną? Jak się okazuje, owszem tak. I to w bardzo prosty, i pomysłowy sposób.
Cemento Sol, jedna z najważniejszych w Peru firm produkujących cement, w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami osób niewidomych i niedowidzących, wprowadziła na rynek innowacyjną serię płytek chodnikowych o nazwie „Sidewalks to See” lub „SightWalks”. Kafelki można czytać – i to dosłownie. Znajdują się na nich ponumerowane linie, które pozwalają na identyfikację różnego rodzaju mijanych firm czy placówek. Dzięki temu każda płytka stanowi dla osoby „uzbrojonej” w białą laskę precyzyjny komunikat: licząc linie od lewej do prawej można łatwo określić, czy znajdujący się obok obiekt to bank, sklep spożywczy, przystanek autobusowy, apteka etc. Dla przykładu: dwie pionowe linie oznaczają bank, sześć linii – szpital, siedem – fryzjera. Celem projektu jest zwiększenie niezależności i mobilności pieszych z upośledzeniami wzroku.
Wdrożenie „SightWalks” rozpoczęło się już w dzielnicy Miraflores w Limie. Wcześniej jednak płytki zostały przetestowane przez samych zainteresowanych i spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Co wydaje się szczególnie istotne to fakt, że Cemento Sol zwolnił prawa do płytek z jakichkolwiek tantiemów, tym samym zezwalając każdemu miastu, organizacji lub osobie na ich bezpłatne powielanie i wdrażanie.
Kampania „SightWalks” zyskała wielkie uznanie w branży kreatywnej, czego uwieńczeniem jest Grand Prix na Cannes Lions 2024.
txt: Dorota Chrobak
zobacz także
-
19.07.2025Kampanie
Odwiedź kulturę na wakacjach
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie