„Jak dziewczynę zgwałcą, to jest jej wina i niech cierpi i należy na nią nałożyć ekskomunikę”, a „…jedną z metod antykoncepcji jest położenie się przez dziewczynę w wodzie z octem, która wypłucze i zabije plemniki”. To tylko niektóre wstrząsające perełki z raport u„Jak naprawdę wygląda edukacja seksualna w Polsce?” grupy PONTON.
Grupa Edukatorów Seksualnych „PONTON” przygotowała raport „Jak naprawdę wygląda edukacja seksualna w Polsce?”. Przez trzy miesiące (od lutego do maja) organizacja zbierała od młodzieży e-maile z opisami ich doświadczeń z edukacją seksualną w szkołach. Napłynęło ponad 600 listów.
Jak wynika z raportu osoby prowadzące zajęcia edukacji seksualnej są niekompetentne i przekazują swoje poglądy zamiast obiektywnej, neutralnej światopoglądowo wiedzy. Często wstydzą się tematów, które mają omawiać, zamiast informować straszą lub opowiadają na lekcji historie zupełnie niezwiązane z tematem zajęć. Zajęć nie prowadzą odpowiednio wyedukowane osoby. Wśród osób, które prowadzą lekcje wychowania do życia w rodzinie, dominują księża i katechetki, ale także nauczycielki języka polskiego, nauczyciele WOS-u oraz biologii. Zdarza się jednak, że zajęcia te prowadzone są także przez nauczycieli WF-u czy informatyki.
Lekcje wychowania do życia w rodzinie to często okazja dla nauczycieli do poruszenia tzw. luźnych tematów i załatwienia bieżących spraw szkolnych, na które nie starczyło czasu np. na godzinie wychowawczej.
Poważnym problemem, na jaki wskazuje młodzież, jest brak możliwości dyskusji i zadawania pytań. Dodatkowo w trakcie zajęć przekazywane są stereotypowe i nieprawdziwe informacje dotyczące antykoncepcji, seksualności itp. Wiele do życzenia pozostawia także pora organizacji lekcji wychowania do życia w rodzinie. W wielu szkołach zajęcia nie mieszczą się w toku godzin lekcyjnych i upychane bardzo wcześnie rano, bądź na siódmej, ósmej godzinie po lekcjach.
Oprócz negatywnych przykładów raport wskazuje także dobre praktyki szkół, w których zajęcia miały faktycznie charakter edukacyjny i były rzetelnie prowadzone.
Na podstawie nadesłanych e-maili „PONTON” sformułował postulaty młodzieży do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Młodzież apeluje o:
1. Wprowadzenie do szkół rzetelnej, neutralnej światopoglądowo edukacji seksualnej od września.
2. Program, który będzie realizowany przez przygotowanych do nauki tego przedmiotu, kompetentnych i wykształconych nauczycieli oraz będzie prowadzony w trakcie normalnych godzin lekcyjnych.
3. Edukację seksualną, która będzie zawierała wszystkie ważne tematy: dojrzewanie dziewcząt i chłopców, profilaktykę chorób przenoszonych drogą płciową, nowoczesne środki antykoncepcyjne, prewencję przemocy seksualnej, wiedzę o asertywności i orientacjach seksualnych.
Grupa Edukatorów Seksualnych „PONTON” uważa, że rzetelna i powszechna edukacja seksualna powinna być oparta na standardach naukowych i medycznych oraz na standardach praw człowieka wypracowanych przez ONZ i Unię Europejską. Każdy polski uczeń ma prawo do rzetelnej edukacji seksualnej, a polskie państwo jest zobowiązane zapewnić uczniom właściwą edukację na mocy zapisów zawartych w obowiązującej „Ustawie o planowaniu rodziny” oraz licznych zobowiązań międzynarodowych. Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS