Czy woda może być zagrożeniem dla świata przyrody? Trzy reklamy przygotowane w ramach kampanii „Dirty Face of Clean Energy” przekonują, że może. Widać tu zwierzęta charakterystycznych dla Patagonii gatunków – pumę, tero (odmiana czajki) oraz huemala (zwierzę z rodziny jeleniowatych), które toną. Kreacjom towarzyszy hasło: „The dirty face of clean energy. With dams, Patagonia is on it’s way to extinction” („Brudna twarz czystej energii. Z tamami, Patagonia znajduje się na drodze do zagłady„). Przygotowała je agencja Ella Entro Por Mi Ventana na zlecenie chilijskiej Fundacion Rio Baker.
Chilijska część Patagonii to unikalny teren geograficzny leżący częściowo na terenie Chile, częściowo na terenie Argentyny. Cechuje go duże bogactwo flory i fauny, z wieloma specyficznymi dlań gatunkami. Patagonia posiada także wiele obszarów chronionych – m.in. park narodowy Torres del Paine. Tymczasem hiszpańska firma Endesa przy współpracy i za usilnym wsparciem chilijskiego rządu planuje zbudować na terenie Patagonii kilka dużych elektrowni wodnych. Zapory wodne mają powstać m.in. na rzekach Baker i Pascua. Inwestycja Endesy wzbudziła sprzeciw wielu lokalnych i międzynarodowych organizacji.
Kampania Fundacion Rio Baker ma zwrócić uwagę opinii publicznej na to, że budowa wodnych zapor jest pierwszym krokiem do zniszczenia patagońskiego ekosystemu. Elektrownie wodne, pomimo że produkują „czystą” energię, tak naprawdę są bardzo szkodliwe dla środowiska, w którym powstają. Stanowią ingerencję w ekosystem, zaburzają naturalny przepływ wody, zwiększają ryzyko powstawania powodzi, niszczą krajobraz. Są szczególnym zagrożeniem dla terenów chronionych pełnych rzadkich gatunków roślin i zwierząt.
A. Koim
——————————————————————————-
KOMENTARZ PROJEKTANTKI GRAFIKI UŻYTKOWEJ:
Kreacje „Dirty Face of Clean Energy” to 3 fotomontaże w formie plakatów, w układzie poziomym.
Dominantą kompozycyjną jest przedstawienie tonącego zwierzęcia w niespokojnym układzie ciała, co nadaje dynamiki przedstawieniu. Zastosowano wąską gamę barwną z przewagą szarości.
Z prawej strony strony znajduje się łam z centralnie wyjustowanym tekstem, które stanowi hasło kampanii. Zastosowane zostało pismo jednoelementowe tzw. grotesk, które wypełnione jest delikatnym gradientem. Logo fundacji umiejscowiono poniżej.
Całośc jest harmonijna, wyważona, uporządkowana. Bardzo ciekawa wizualnie. Hasło kampanii jest czytelne i zauważalne na „pierwszy rzut oka”. Wszystko zatem na plus.
Żaneta Strawiak
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
28.11.2023
Bajeczki dla dzieci
-
23.11.2023
DeepSteki
-
22.11.2023
Prawda jest taka
-
21.11.2023
Dzień jak co dzień
-
20.11.2023
Najlepsza inwestycja
-
16.11.2023
Gdy las się pali, pali nie tylko on