Billboard pożerany przez robaki
Na oczach wielu klientów centrum handlowego tysiące larw zniszczyły billboardy przedstawiające twarze kobiety i mężczyzny. Nie była to przypadkowa strata w wyniku plagi insektów. Zdarzenie to zostało zaplanowane przez Associação Parceria Contra Drogas i stanowi przestrogę przed spożywaniem cracku, który jest plagą brazylijskich ulic.
Crack to stosunkowo tania, dlatego często zażywana przez młodzież, forma kokainy o krótkotrwałym działaniu, ale bardzo silnie uzależniającym wpływie na organizm. Brazylia boryka się z zalewem tej substancji i znacznym wzrostem liczby osób jej używających, szczególnie wśród młodzieży. Partnership Against Drugs realizuje kampanie informacyjne, a także prowadzi szkolenia oraz wykłady w celu podniesienia wśród Brazylijczyków świadomości dotyczącej szkodliwości narkotyków. Celem działań organizacji jest ograniczenie używania i nadużywania substancji psychoaktywnych przez mieszkańców Brazylii.
Z pomocą agencji Talent, na potrzeby Associação Parceria Contra Drogas, powstała kampania oparta na eksponowaniu „nietrwałych” billboardów. Prezentują one niepozornie wyglądającą młodą kobietę oraz mężczyznę o zaciśniętych ustach i buńczucznie potarganych włosach. Ich wizerunek wydrukowany został na cienkich arkuszach organicznego papieru (w którego skład wchodziła mąka), a następnie rozciągnięty na drewnianych stelażach, w których umieszczono larwy mącznika młynarka. Tak przygotowane panele zostały zainstalowane w Galeria do Rock (Rock Gallery) w São Paulo. Jest to chętnie odwiedzane przez młodzież centrum handlowe o muzycznym profilu. Stanowi ono punkt spotkań środowisk opiniotwórczych, źródło nowych trendów, ale także miejsce, które przyciąga zarówno dilerów narkotyków, jak i osoby, które chcą nabyć substancje psychoaktywne. Funkcjonowanie bilbordów w przestrzeni Rock Gallery miało charakter performance’u. Przechodnie, mijając panele z plakatami obserwowali, jak larwy żarłocznie niszczą wydrukowane twarze bohaterów, tworząc w ich wizerunkach ubytki i dziury. Temu zdarzeniu przyświeca przesłanie, które wydrukowano dużymi literami w górnej części plakatu: "O Crack Consome" ("Crack pożera/niszczy"). Twórcy kampanii, na zasadzie analogii pokazują, że kokaina „wyżera od środka” osoby uzależnione, podobnie jak larwy mączników niszczą ich fotografie. Celem kampanii jest powstrzymanie młodych ludzi przed kontaktem z crackiem i zapobieżenie pierwszemu jego spożyciu. Wykorzystując nieprzyjemne konotacje, efekt szoku i obrzydzenia, Partnership Against Drugs pragnie uświadomić mieszkańcom São Paulo negatywne efekty spożywania narkotyków. Jednorazowa akcja spotkała się z zainteresowaniem przechodniów, którzy masowo rozpowszechnili jej nagrania i zdjęcia na portalach społecznościowych. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju aktywności oddolnej, akcja zyskała szerokie grono odbiorców w Brazylii, została także dostrzeżona na całym świecie. Kampania zdobyła brązową statuetkę na Międzynarodowym Festiwalu Reklamy Cannes Lions w 2013 roku.
Kamila Brzezińska
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka
-
31.10.2024
Poszły z dymem