logo kampanie społeczne
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Opinie
  • Wiedza
  • Selekcje
  • Konkurs
zamknij
Kampanie, Stany Zjednoczone, Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z przemocą
   ──────  28.07.2015

Bezpieczeństwo jednych, strach drugich

Your browser does not support the video tag.


Dwie wskazówki: "Jeśli nie będziesz czuł się bezpieczny, wezwij ich. Są po to, aby ci pomagać"; oraz: "Gdy ich spotkasz, bądź ostrożny. Pamiętaj, masz zapewnić sobie bezpieczny powrót do domu". Obie uwagi wypowiedziane zostały w tym samym kraju, przez zatroskanych rodziców. Obie skierowane zostały do zwyczajnych, niesprawiających kłopotów nastolatków. Obie zawierają instrukcje zachowania w obliczu niebezpieczeństwa. W pierwszym przypadku rodzic wierzy, że zagrożenie zostanie zażegnane przez policję. W drugiej rodzinie panuje przekonanie, że to policja stanowi… zagrożenie. Odmienność postaw służb mundurowych wobec różnych obywateli to problem, z którym borykają się Stany Zjednoczone. Organizacja Brotherhood/Sister Sol postanowiła się z nim zmierzyć.

Wraz z nowojorską agencją Saatchi zaprojektowała kampanię, która odwołuje się do sytuacji znanych większości dorosłych i młodych ludzi w kraju. Dorastanie dzieci to dla rodziców czas ważnych rozmów, które przeprowadzają ze swoimi pociechami, aby pomóc im zachować bezpieczeństwo podczas wieczornych wyjść ze znajomymi, imprez i w czasie spędzanym poza domem. Łatwo sobie wyobrazić pouczenia w rodzaju: "Bądź ostrożny", "Nie wdawaj się w bójki", "Nie prowadź po alkoholu".  Mogli się z nimi spotkać wszyscy. Niektórzy amerykańscy nastolatkowie mogli usłyszeć również: "Gdy poczujesz się zagrożony/zagrożona zadzwoń po policję, jej zadaniem jest ci pomóc". W innych domach jednak rodzice ostrzegają: "Gdy spotkasz policję, nie wykonuj gwałtownych ruchów, upewnij się, że funkcjonariusze widzą Twoje dłonie, bądź spokojny i uprzejmy, nawet jeśli oni nie są. Nie sprowokuj ich. Twoim zadaniem jest bezpieczny powrót do domu". Oba typy rozmów mogły odbyć się w domach praworządnych, uczciwych obywateli. Zwykłych ludzi, prowadzących spokojne życie. Jedyną różnicą między uczestnikami dwóch opisanych sytuacji jest ich pochodzenie etniczne. Jak informuje organizacja Brotherhood/Sister Sol, rozmowa na temat zachowania w sytuacji zatrzymania przez organy ścigania, jest prowadzona w większości rodzin Afroamerykanów. Towarzyszy jej założenie, że zatrzymanie przez policję młodego człowieka reprezentującego mniejszość etniczną jest wysoce prawdopodobne, nawet jeśli nie podejmuje on działań niezgodnych z prawem.  Klip prezentujący przedstawione sytuacje, zakończony został pytaniem: "Do we want one America or two?" ("Chcemy jednej/zjednoczonej Ameryki, czy dwóch/podzielonej na dwie?"). Jest on częścią akcji "#TalkAboutTheTalk" ("Porozmawiajmy o Rozmowie"), która ma zwrócić uwagę Amerykanów na relacje obywateli Stanów Zjednoczonych z organami władzy oraz sprowokować dyskusję nad procedurą Stop&Frisk (Zatrzymaj i Przeszukaj), stosowaną przez nowojorskich policjantów. Procedura ta legitymizuje zatrzymania "podejrzanie zachowujących się" przechodniów oraz prewencyjne przeszukania w celu zapobieżenia popełnieniu przestępstwa. Bazuje ona na Teorii Wybitej Szyby, zgodnie z którą pobłażanie drobnym wykroczeniom przyczynia się do eskalacji przestępczości. Zatrzymania "na wszelki wypadek" w założeniu mają zwiększyć bezpieczeństwo na ulicach. Idea ta bywa jednak wypaczana i traktowana jako usprawiedliwienie do nadużywania siły. Często wobec przedstawicieli mniejszości etnicznych, co w ostatnim czasie spotykało się z szeroką reakcją mediów. Oprócz krótkiego filmu, kampania obejmuje także działania na portalach społecznościowych. Odsyła również do strony internetowej, która wyjaśnia problem, jaki kryje się za zwyczajem prowadzenia Rozmowy (na temat zachowania w sytuacji zatrzymania przez policję) w domach ciemnoskórych Amerykanów. Zachęca również do publicznego omawiania tej kwestii.

Organizacja Brotherhood/Sister Sol, która jest zleceniodawcą tej akcji, zajmuje się wsparciem młodzieży, w szczególności z trudnych środowisk i środowisk dyskryminowanych. Od 1995 podejmuje działania polegające na integracji społecznej ludzi w wieku od 8 do 12 lat. Reprezentowanie amerykańskich mniejszości etnicznych w debacie publicznej jest jedną z form aktywności organizacji. Przygotowuje ona również, między innymi, programy dydaktyczno-wychowawcze, zajęcia pozalekcyjne oraz obozy letnie dla dzieci i młodzieży.

Kamila Brzezińska


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /wp-content/themes/Kampaniespoleczne/templates/tag-list.php on line 3


Nazwa kampanii:
Talk about The Talk
Czas:
2014.12.11
Tematy:
Prawa człowieka, Równouprawnienie i tolerancja, Walka z przemocą
Kraje:
Stany Zjednoczone
Nadawca:
Brotherhood/Sister Sol
Media:
Internet
Wykonawca:
Saatchi (USA, Nowy Jork)
Adresaci:
Rodzice, osoby dorosłe
Hasło kampani:
Do we want one America or two? (Chcemy jednej/zjednoczonej Ameryki, czy dwóch/podzielonej na dwie?)





polecamy ─── 16.05.2022

Największe w Polsce wydarzenie odpowiedzialnego biznesu już 25 maja


W środę 25 maja EXPO XXI Warszawa stanie się polskim centrum odpowiedzialnego biznesu. Prezentacja firm w obszarze zrównoważonego...


nazwa kategorii: Wydarzenia

CZYTAJ TEŻ:


  • 26.07.2022

    Kampania Poland Soul Travel promuje slow turystykę wśród Austriaków i Szwajcarów


  • 21.07.2022

    Krwawe diamenty


  • 20.07.2022

    Bądź bezpieczny przy pracy


  • 19.07.2022

    Nie jesteśmy twoim śmietnikiem


  • 14.07.2022

    Wojna nie robi sobie wakacji


  • 14.07.2022

    Blisko 100 tys. widzów na bezpłatnych seansach dla dzieci w języku ukraińskim


chcesz zrobić kampanię?
MENU
  • Konkurs
  • Selekcje
  • Wiedza
  • Opinie
  • Wydarzenia
  • Kampanie
PORTAL
kontakt
reklama
patronat
konkurs Kampania Społeczna Roku
Polityka prywatnośći
Logotypy KAMPANIE SPOŁECZNE do pobrania

Zgłoś swoją
kampanię!

Zapraszamy wszystkich
do przesyłania na adres
kontakt@kampaniespoleczne.pl swoich projektów
(plakatów, ilustracji, filmów,
przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne.
Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek