Hostile architecture, czyli wroga architektura to zjawisko rozpowszechnione w środowiskach miejskich, zwłaszcza w krajach zachodnich. W największym skrócie polega ono na umieszczaniu w przestrzeniach użyteczności publicznej elementów zaprojektowanych specjalnie po to, by celowo ograniczyć ich dostępność. A mówiąc wprost – sprawić, by człowiek poczuł się w nich niemile widziany. Według inicjatorów tego typu praktyk służą one przede wszystkim minimalizowaniu bezdomności. W praktyce jednak wroga architektura dotyka wszystkich bez wyjątku, czyniąc przestrzeń miejską podstępną, nieprzyjazną i nieludzką.
Aby zwiększyć świadomość na temat wrogiej architektury ulicznej, agencja TBWA\MCR nawiązała kontakt z brytyjskim artystą Stuartem Semplem. Efektem tej współpracy jest seria plakatów (poniżej) zaprojektowanych tak, aby idealnie pasowały do „kolców przeciw bezdomnym” umieszczonych na konkretnych progach domów, murkach czy betonowych powierzchniach. Rezultat projektu może wzbudzać wyjątkowo niekomfortowe odczucia, zwłaszcza u wrażliwych osób – prawdziwe kolce przebijają wizerunki śpiących ludzi, nawet w tak newralgicznych punktach jak oczy czy twarze, i służą jako przygnębiające memento o okrucieństwie wymyślonym i stosowanym przez ludzi przeciwko ludziom.
Celem kampanii jest podniesienie świadomości na temat wrogiego designu i walka z nim za pomocą zbiórki. Więcej na ten temat można dowiedzieć się na stronie: hostiledesign.org.
txt: Dorota Chrobak
zobacz także
-
19.07.2025Kampanie
Odwiedź kulturę na wakacjach
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie