Bankomat wypłacał za mało
Mężczyzna podchodzi do bankomatu. Wybiera określoną kwotę, bierze do ręki pieniądze, przelicza, ale… otrzymał za mało. Jak to możliwe i to jeszcze w pewnym, szwajcarskim banku?
20% – o tyle mniej zarabiają kobiety w Szwajcarii, wykonując tę samą pracę i zajmując to samo stanowisko, co mężczyźni. Stąd też pomysł, by zorganizować kampanię dotyczącą wyrównania zarobków. Spot autorstwa szwajcarskiej agencji Publicis przedstawia kilku mężczyzn wybierających pieniądze z bankomatu. Każdy z nich zastanawia się przez chwilę, dlaczego otrzymał mniej, niż powinien. Na koniec jeden z bohaterów bierze do ręki wydruk z napisem: „Heute ist Equal Pay Day. Darum erhalten heute auch Männer 20% weniger Geld” ("Dziś jest Dzień Równych Płac. Dlatego dzisiaj także mężczyźni otrzymują 20% mniej pieniędzy"). Eksperyment został przeprowadzony w Zurychu. Bezpośrednio po nim wyjaśniono zaangażowanym mężczyznom pomysł kampanii i zapewniono, że brakująca kwota nie została odjęta z rachunku bankowego.
Od lat mówi się o problemie nierówności płac między kobietami a mężczyznami. Mimo postępującego i szerzonego równouprawnienia, niektóre kwestie nie zostały jeszcze uregulowane. Stąd też wiele organizacji działających na rzecz kobiet nieustannie przypomina o tym problemie, który wydaje się być niedostrzegany przez społeczeństwo.
Twórcą kampanii jest organizacja Zurich Women’s Center (Frauenzentrum Zürich), wspierająca działania kobiet w zakresie usług, działalności gospodarczej czy kultury. Nazwa nawiązuje do opinii o szwajcarskich bankach: „The fairest ATM in Switzerland” ("Najuczciwszy bankomat w Szwajcarii"). Kampania została skierowana przede wszystkim do mężczyzn, aby uświadomić ich o istniejącym problemie, ale także do kobiet, które albo nie zdają sobie sprawy z tych nierówności, albo wolą o tym nie mówić. Angielskie napisy do spotu przygotowała inna organizacja dbająca o prawa kobiet International Women’s Media Foundation.
Agnieszka Kliks
zobacz także
-
12.05.2025Kampanie
Rak’n’Roll żąda zawieszenia kampanii prezydenckiej
-
08.05.2025Kreacje / printy
Za każdym motocyklistą…
-
08.05.2025Kampanie
„Pomyśl przed” – kampania o bezpieczeństwie na drodze
-
04.05.2025Kampanie
Robert Lewandowski o wykluczeniu
-
25.04.2025Kreacje / printy
„Ghiblification” — tym razem jako sygnał ostrzegawczy
-
23.04.2025Kampanie
Nie bądź internetowym trollem