Nie można Francji zaliczyć do państw biednych, ale faktem jest, że 3,5 miliona jej obywateli nie ma własnego dachu nad głową lub żyje w warunkach zagrażających ich zdrowiu i urągających ludzkiej godności. Dla ponad miliona z nich domem jest miejsce nazywane potocznie we Francji 'non-longement’ czyli takie, które nie nadaje się do zamieszkania: garaż, piwnica, samochód czy chata sklecona z desek i kawałków blachy.
Zwróceniu uwagi na liczebność i problemy tej ostatniej grupy poświęcona jest kampania "Cienie" ("Les Ombres"), zrealizowana zimą 2009 r. na zlecenie Fundacji Abbé Pierre przez agencję BDDP Unlimited.
Hasło kampanii – w wolnym tłumaczeniu "Ty pewnie byś tam nie zamieszkał, ale niektórzy nie mają wyboru. Pomóż im. – przypomina Francuzom o zjawisku, z którym mniej lub bardziej świadomie stykają się na co dzień i zachęca do współdziałania z organizacją-inicjatorem kampanii, która od prawie 20 lat pomaga zapewnić osobom wykluczonym i ubogim godne i stałe miejsce zamieszkania.
Przekaz kampanii w sferze wizualnej jest bardzo subtelny. Zarówno krótki, 15-sekundowy spot telewizyjny, jak i reklamy drukowane operują grą cienia i światła, które – sącząc się zza zamkniętych drzwi garażu, z okienka piwnicy – ukazuje sylwetkę osoby, która przebywa wewnątrz. Obrazowi towarzyszy muzyka z pozytywki, śmiech dziecka i nucenie, które mają świadczyć, że w miejscu, które – wbrew przeznaczeniu i wskutek trudnej sytuacji materialnej – stało się 'domem’, toczy się stosunkowo normalne życie.
Rozpoczęciu kampanii towarzyszyła akcja ambientowa z udziałem beneficjentów i wolontariuszy Fundacji Abbé Pierre. 9 grudnia 2009 r. o godzinie 7:00 rano grupa sympatyków organizacji wyruszyła z paryskiego Placu Republiki w kierunku Bastylii, umieszczając po drodze w przypadkowych miejscach: na ławkach czy budkach telefonicznych fałszywe skrzynki pocztowe z napisem "Dziwi Cię skrzynka pocztowa w tym miejscu? We Francji milion osób mieszka właśnie w takich miejscach, jak to." Tego samego dnia wielu mieszkańców francuskiej stolicy znalazło za wycieraczką swojego samochodu kopertę z kartką pocztową nawiązującą graficznie do kreacji kampanii, z napisem "Dla tysięcy Francuzów ich samochód jest jedynym adresem, jaki mają."
K. Kulesza
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
16.10.2024
Prawa człowieka nie są na sprzedaż
-
15.10.2024
Tam wasze miejsce!
-
14.10.2024
Nie pozwól na przerwę w podróży
-
10.10.2024
Widoki jutra
-
09.10.2024
Otchłań bez dna
-
08.10.2024
Obojętność nas spala