Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?
„Jesteśmy tu, bo mamy dość!” – mówi Sebastian Stankiewicz w najnowszym spocie społecznym. Ale to nie zapowiedź filmu akcji. To apel o empatię wobec kur, które całe życie spędzają w ciasnych klatkach.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki w kampanii „Gang troski o nioski” pokazuje, że każdy z nas może zmienić los tych zwierząt. Warunki przystąpienia? Troska, dostęp do internetu i kilka minut tygodniowo. W akcję włączył się aktor, Sebastian Stankiewicz, znany m.in. z serialu Edukacja xD, a także roli szpaka Mateusza w Akademii pana Kleksa.
Mroczny klimat, jasny cel
Spot stylizowany jest na scenę z Podziemnego kręgu – ciemne pomieszczenie, tłum ludzi, napięcie w powietrzu. Ale to tylko pozory. Zebrani nie planują buntu przeciwko systemowi, tylko walkę o los kur niosek.
Dwie na trzy kury w Polsce żyją w ciasnych klatkach, bez dostępu do światła dziennego i bez możliwości swobodnego poruszania się. Kampania Otwartych Klatek przypomina, że zmiany są możliwe – i że zaczynają się od pojedynczych decyzji.
Sebastian Stankiewicz, który wystąpił w spocie pro bono, tak komentuje swój udział w kampanii: Warto dołączyć do gangu troski o nioski, ponieważ warto dbać o zwierzęta. Dbajmy o to, żeby klatki były otwarte.
Co możesz zrobić?
W kampanii nie chodzi o bunt, ale o troskę. „Gang troski o nioski” zachęca do prostych działań: podpisania deklaracji niekupowania jaj z chowu klatkowego, udziału w wirtualnych akcjach, komentowania postów firm, przypominania o zobowiązaniach. Wszystko to można zrobić online, bez wychodzenia z domu – wystarczy wejść na ztroskionioski.pl.
Zmiany już się dzieją
Działania Otwartych Klatek mają realny wpływ. Już ponad 170 firm w Polsce zadeklarowało wycofanie jaj klatkowych, a prawie połowa (47%) z nich wprowadziła te zmiany w życie. Ale są też firmy, które nie informują o swoich postępach – i właśnie do nich kierowane są działania gangu troski.
– Większość firm zobowiązała się wycofać tzw. jaja trójki do końca 2025 roku i chociaż wiele z nich jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu, są też takie, które ukrywają przed konsumentami informację o tym, czy robią w tym zakresie jakieś postępy – mówi Paweł Rawicki, prezes Otwartych Klatek. – Nie pozwolimy im uniknąć odpowiedzialności i zapraszamy wszystkie osoby, którym los zwierząt nie jest obojętny, aby również dołączyły do „gangu troski o nioski”.
Niezgoda na okrucieństwo łączy
W spocie i całej kampanii chodzi o jedno: troskę i empatię. W czasach podziałów „gang troski o nioski” staje się symbolem wspólnego działania, które wykracza poza podziały.
– Gang kojarzy się zwykle z siłą i brutalnością, ale nasz spot pokazuje, że prawdziwa siła to troska i empatia, które sprawiają, że jesteśmy w stanie naprawdę zmieniać świat na lepsze – mówi Julia Pająk, menadżerka ds. kampanii dobrostanowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki. – Do „gangu troski o nioski” może dołączyć absolutnie każdy, bo jego misja wykracza poza wszelkie podziały. Niezgoda na okrucieństwo wobec zwierząt łączy różnorodne osoby, ale są one skupione na jednym celu – jest nim zakończenie chowu kur w ciasnych klatkach – dodaje.
oprac. Karolina Sendal
zobacz także
-
19.07.2025Kampanie
Odwiedź kulturę na wakacjach
-
14.07.2025Kampanie
To zdjęcie wciąż się ładuje. Poruszająca kampania o Alzheimerze
-
12.07.2025Kreacje / printy
Kwiaty
-
10.07.2025Kreacje / printy
Nie ma powodu do świętowania
-
09.07.2025slider
Pierwsza w historii lalka Barbie z cukrzycą typu 1
-
08.07.2025Kampanie
Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie