Adres bezdomnych
Przez bardzo długi czas problem bezdomności był w Polsce niezauważalny, nie podjęto skutecznych działań, które dostatecznie wsparłyby osoby bez dachu nad głową. Stopniowo jednak od 2000 roku nasiliła się skala tego zjawiska i w odpowiedzi na nie powstała kampania społeczna „www.bezdomni.pl: to jedyny adres, jaki mamy”, której celem doraźnym było zebranie funduszy na pomoc bezdomnych by przetrwali zimę, by móc uchronić ich przed zamarznięciem i głodem, a długofalowo – na niwelowania wykluczenia społecznego i przywrócenia bezdomnych do normalnego życia w społeczeństwie.
„Podobno śmierć przez zamarznięcie jest najpiękniejsza. Bo kiedy człowiekowi jest tak bardzo zimno, w chwili kiedy umiera, robi mu się cieplej” – mówi Henryk Gołębiewski, grający w spocie reklamowym wyreżyserowanym przez Marka Dawida. Zdjęcia bezdomnych, podopiecznych Markotu, które pojawiają się wraz z adresem internetowym strony, wykonał Stanisław Kroszczyński.
Kampania miała na celu nie tylko przybliżyć społeczeństwu życie bezdomnych na ulicy, ale także dać do zrozumienia, że każdy, który dzisiaj ma dom, może znaleźć się kiedyś w podobnej sytuacji. Duży nacisk położono również na powstałe wobec bezdomnych stereotypy: bezdomny, bo pijany, bezdomny to brudny, czy bezdomny to niebezpieczny.
Kampania reklamowa internetowej strony bezdomnych przyniosła nadspodziewane skutki. Na konto Caritas wpłynęło ok. 100 tys. zł, dzięki którym powiększono liczbę miejsc noclegowych o 260. Dodatkowo zakupiono 40 łóżek, które dostawia się w noclegowniach, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej zera.
W każdej chwili możemy wesprzeć Caritas w realizacji programu – na stronie kampanii www.bezdomni.pl znajdują się szczegółowe informacje, jak pomóc. Podany jest numer telefonu centrum informacji, gdzie można zadzwonić i zapytać o adres najbliższej noclegowni. Tam należy skierować bezdomnego, którego spotykamy, zwłaszcza, kiedy mróz jest znaczny. Są tam też porady jak można pomóc bezdomnym i informacje o prawach przysługujących bezdomnym.
Kampania otrzymała Wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu Reklamy Złote Orły 2003.
opr. Agnieszka Kropelnicka
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów