A gdyby tak Jezus był parszywym Żydem?
Kreacje z wizerunkiem Jezusa i Matki Boskiej, opatrzone podpisami „Parszywy Żyd” i „Parszywa Żydówka” zaszokowały opinię publiczną we Francji. Kampania reklamowa pod hasłem "Antysemityzm. A gdyby to dotyczyło wszystkich?" skończyła się zanim się jeszcze zaczęła.
Wokół reklam Unii Studentów-Żydów we Francji (UEJF) zrealizowanych przez agencję Colorado przetoczyła się głośna dyskusja na temat granic wolności słowa, wrażliwości na uczucia religijne i wykorzystania symboli religijnych. Według przedstawicieli UEJF i agencji reklamowej chodziło "o wywołanie debaty pomiędzy osobami trzecimi, to jest tymi, którzy nie są ani Żydami, ani antysemitami". Ten cel został bardzo szybko osiągnięty, ale liczne wyrazy oburzenia oraz wycofanie się ze współpracy domu mediowego zmusiły organizatorów do wstrzymania publikacji reklam niemal natychmiast po tym, jak je zaprezentowano.
W licznych wypowiedziach i publikacjach przeważyły opinie, że kampania obraża uczucia religijne katolików, dla których przedstawione na plakatach postacie są obiektami religijnego kultu. W oficjalnym oświadczeniu Międzynarodowa Liga Przeciw Rasizmowi i Antysemityzmowi poprosiła UEJF o przemyślenie, modyfikację lub zarzucenie kampanii w prasie sugerując, że walce z antysemityzmem i rasizmem sprzyja raczej edukacja niż kontrowersja, która tylko potęguje istniejące we francuskim społeczeństwie napięcie i niechęć wobec Żydów.
W odpowiedzi Yonathan Arfi, przewodniczący UEJF podkreślił, iż celem kampanii była wyłącznie walka z antysemityzmem i nie miała ona na celu obrażanie uczuć religijnych katolików oraz wyraził rozczarowanie niezrozumieniem rzeczywistego przesłania reklam. Dodał, że krytyczne reakcje i komentarze potwierdzają potrzebę ponawiania takich akcji, które propagują ideę tolerancji i przeciwdziałają antysemityzmowi.
Francja jako państwo, w którym mieszka trzecia co do wielkości społeczność żydowska na świecie (po Izraelu i USA) zmaga się w ostatnich latach ze wzrostem zachowań i aktów antysemickich, z którymi UEJF stara się walczyć, korzystając również z niekonwencjonalnych pomysłów, których przykładem jest niniejsza kampania.
T. Karwat-Seko
nazwa kategorii: Wydarzenia
CZYTAJ TEŻ:
-
19.09.2023
Dach nad głową
-
19.09.2023
Paszport do przyszłości
-
18.09.2023
Źrenice
-
18.09.2023
Historia na głosy. Ruszyła nowa kampania Centrum Archiwistyki Społecznej
-
14.09.2023
Najlepsze czasy dla potworów
-
13.09.2023
Magiczne pudełko