logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
Facebook LinkedIn FKS
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Z Misją
  • Do kawy
  • Wydarzenia
  • Kampanie
zamknij
SZUKAJ
Strona główna > Kampanie > A gdyby tak Jezus był parszywym Żydem?
09.10.2004
Tematy: Kampanie, Francja, Równouprawnienie i tolerancja

A gdyby tak Jezus był parszywym Żydem?



Kreacje z wizerunkiem Jezusa i Matki Boskiej, opatrzone podpisami „Parszywy Żyd” i „Parszywa Żydówka” zaszokowały opinię publiczną we Francji. Kampania reklamowa pod hasłem  "Antysemityzm. A gdyby to dotyczyło wszystkich?" skończyła się zanim się jeszcze zaczęła.

Wokół reklam Unii Studentów-Żydów we Francji (UEJF) zrealizowanych przez agencję Colorado przetoczyła się głośna dyskusja na temat granic wolności słowa, wrażliwości na uczucia religijne  i wykorzystania symboli religijnych. Według przedstawicieli UEJF i agencji reklamowej chodziło "o wywołanie debaty pomiędzy osobami trzecimi, to jest tymi, którzy nie są ani Żydami, ani antysemitami". Ten cel został bardzo szybko osiągnięty, ale liczne wyrazy oburzenia oraz wycofanie się ze współpracy domu mediowego zmusiły organizatorów do wstrzymania publikacji reklam niemal natychmiast po tym, jak je zaprezentowano.

W licznych wypowiedziach i publikacjach przeważyły opinie, że kampania obraża uczucia religijne katolików, dla których przedstawione na plakatach postacie są obiektami religijnego kultu. W oficjalnym oświadczeniu Międzynarodowa Liga Przeciw Rasizmowi i Antysemityzmowi poprosiła UEJF o przemyślenie, modyfikację lub zarzucenie kampanii w prasie sugerując, że walce z antysemityzmem i rasizmem sprzyja raczej edukacja niż kontrowersja, która tylko potęguje istniejące we francuskim społeczeństwie napięcie i niechęć wobec Żydów.

W odpowiedzi Yonathan Arfi, przewodniczący UEJF podkreślił, iż celem kampanii była wyłącznie walka z antysemityzmem i nie miała ona na  celu obrażanie uczuć religijnych katolików oraz wyraził rozczarowanie niezrozumieniem rzeczywistego przesłania reklam. Dodał, że krytyczne reakcje i komentarze potwierdzają potrzebę ponawiania takich akcji, które propagują ideę tolerancji i przeciwdziałają antysemityzmowi.

Francja jako państwo, w którym mieszka trzecia co do wielkości społeczność żydowska na świecie (po Izraelu i USA) zmaga się w ostatnich latach ze wzrostem zachowań i aktów antysemickich, z którymi UEJF stara się walczyć, korzystając również z niekonwencjonalnych pomysłów, których przykładem jest niniejsza kampania.
T. Karwat-Seko



Nazwa kampanii:
Sale juif
Czas:
2004.10.4 - 2004.10.4
Nadawca:
Union des étudiants juifs de France
Media:
Prasa
Wykonawca:
Colorado
Adresaci:
Ogół społeczeństwa
Hasło kampani:
L'antisémitisme: et si c'était l'affaire de tous? (Antysemityzm. A gdyby to dotyczyło wszystkich?)





06.07.2025 polecamy

Młodzi ludzie najbardziej samotni


„Connect Compass” to badanie dotyczące samotności i izolacji społecznej przeprowadzone przez markę NIVEA na ponad 30 000 ankietowanych z 13 krajów. Ponad połowa badanych czuje się samotna, a jednej na pięć osób często towarzyszy poczucie izolacji. Najbardziej dotkniętą tym zjawiskiem grupą są młodzi ludzie między 16 a 24 rokiem życia. Poczucie izolacji zgłasza tu jedna na cztery osoby. Samotność jest powszechna Badanie pokazuje, że samotność to zjawisko powszechne, które dotyka ludzi niezależnie od wieku, pochodzenia czy sytuacji życiowej. Mimo wielu dostępnych form internetowego kontaktu, poczucie osamotnienia utrzymuje się na wysokim poziomie we wszystkich badanych krajach. Jedna na pięć osób (20%)...

Zobacz więcej
nazwa kategorii: slider

zobacz także


  • 08.07.2025Kampanie

    Krystian, który nie miesza. Paradokument w słusznej sprawie

  • 29.06.2025Kampanie

    Prokop oddał głos… psu

  • 23.06.2025Kampanie

    Uzależnienie od ekranów w reklamie KitKat

  • 12.06.2025Kampanie

    Aktor Sebastian Stankiewicz ma dość. Co się stało?

  • 11.06.2025Kreacje / printy

    Po stronie mocy korników

  • 10.06.2025Kreacje / printy

    Dostrój się do drogi

chcesz zrobić kampanię?
logo kampanie społeczne
Wydawcą
portalu jest:
logo fabryka komunikacji społecznej
  • Kampanie
  • Wydarzenia
  • Do kawy
  • Z Misją
  • Kontakt
  • Patronat
  • Konkurs Kampania Społeczna Roku
  • Polityka prywatności
  • Logotypy do pobrania

Zapraszamy wszystkich do przesyłania na adres redakcja@kampaniespoleczne.pl swoich projektów (plakatów, ilustracji, filmów, przedmiotów), które mają przesłanie prospołeczne. Najciekawsze opublikujemy!

Ta strona używa ciasteczek