Osoby niepełnosprawne bywają – podobnie jak osoby starsze oraz kobiety w ciąży – „trudno dostrzegalne” dla innych podróżujących komunikacją miejską. Na początku września ruszyła 2. część kampanii społecznej warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego „Przyjacielu, ustąp miejsca”.
Celem akcji jest zwiększenie wrażliwości społeczeństwa, a tym samym chęci do niesienia pomocy, niepełnosprawnym podróżnym, poprzez np. udzielenie informacji osobie niewidomej, pomóc przy wsiadaniu pasażerowi z problemami ruchowymi czy też ustąpienie miejsca.
Kampania plakatowa skierowana jest nie tylko do pasażerów. Równie istotnymi jej adresatami są kierowcy autobusów, tramwajów oraz metra – osoby bezpośrednio odpowiedzialne i zaangażowane w przewóz osób. Celem działań ZTM jest uczulenie ich, aby zawsze dostrzegali niepełnosprawnych pasażerów. „Przechylenie” autobusu, w celu zniwelowania różnicy pomiędzy progiem a krawężnikiem czy rozłożenie specjalnego podestu umożliwiającego wjazd wózkiem – to proste, ale pomocne działania, które powinny być traktowane nie tylko jako służbowy obowiązek, ale również jako zwykły ludzki odruch.
Według szacunków w Warszawie żyje ponad 180.000 niepełnosprawnych mieszkańców. To ponad 10% całej stołecznej społeczności. Transport publiczny jest ważnym narzędziem, pozwalającym osobom nie w pełni sprawnym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym.
Plakaty kampanii „Przyjacielu, ustąp miejsca” znajdują się w autobusach, tramwajach, na tablicach na stacjach metra oraz w gablotach wiat przystankowych. Na monitorach LCD w autobusach emitowany jest spot, a na monitorach cityinfo (w wagonach metra) – specjalna plansza poświęcone kampanii. Na stronie internetowej ZTM, a także na stołecznych portalach internetowych umieszczony został specjalny banner. Partnerami kampanii są: stacja TVN Warszawa, City Channel oraz AMS.
————-
70% autobusów kursujących obecnie w godzinach szczytu w Warszawie oraz 94% w dni świąteczne to pojazdy niskopodłogowe. W ciągu najbliższych 3-4 lat niskopodłogowe będą wszystkie autobusy oraz połowa tramwajów. Nowe pojazdy wyposażone są w system głosowej informacji pasażerskiej. Dodatkowym udogodnieniem jest opcja „przyklęku”, dzięki której kierowca może przechylić autobus, zmniejszając różnicę pomiędzy progiem a krawężnikiem. Po stołecznych ulicach kursują już autobusy wyposażone w przyciski do otwierania drzwi oznaczone alfabetem Braille’a. Podobnie oznakowane są przyciski w windach na stacjach metra. W pojazdach komunikacji miejskiej wprowadzono bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS