Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności zbiera klucze. Organizacja wykorzysta je w kampanii społecznej „WERBEL”, która – pod hasłem „Chcesz wiedzieć dlaczego jestem bezdomny?” – realizowana będzie w lipcu i sierpniu na terenie Trójmiasta i Słupska. Organizatorzy zbiórki niepotrzebnych kluczy chcą aby liczba kluczy zaangażowanych w akcję odpowiadała liczbie osób bezdomnych w województwie pomorskim – czyli około 3 tysiącom.
Klucze wyposażone w brelok z nadrukiem „Tak łatwo zgubić klucze do własnego mieszkania – chcesz wiedzieć dlaczego jestem bezdomny?” i z logo „WERBLA” – rozrzucane będą w różnych publicznych miejscach na terenie Trójmiasta i Słupska.
Stare zbędne klucze można przekazywać pracownikom biura Forum lub dostarczyć do biura PFWB przy ulicy Przytockiego 4 w Gdańsku Wrzeszczu (w godzinach 8.00-16.00), gdzie można je wrzucić do specjalnego pudła. Zbiórka kluczy trwać będzie do końca maja 2009 roku.
Kampania “Werbel” ma zwrócić uwagę na różnorodne przyczyny bezdomności oraz walczyć z negatywnym wizerunkiem osób bezdomnych. Sposobem na to ma być pokazanie prawdziwych ale odbiegających od stereotypowych, osób bezdomnych (np. młode osoby, kobieta z dzieckiem), przebywających w placówkach pomocowych (ponad 60% populacji osób bezdomnych), a nie na ulicy. Akcja ma przeciwdziałać dyskryminacji osób bezdomnych, postrzeganych przez pryzmat ulicy, brudu, nieprzyjemnych zapachów oraz własnej winy i własnego wyboru.
– W społeczeństwie brak świadomości, że „bezdomni” to też samotne matki, kobiety uciekające przed przemocą, dzieci czy też osoby mieszkające w schroniskach (w województwie to 50% całej populacji). Zignorowanie tego problemu doprowadzi do trwałego zamknięcia osób bezdomnych w getcie wykluczenia (przy czym średni czas pozostawia w bezdomności w województwie wynosi obecnie już 6-10 lat). Stąd, by otworzyć osobom bezdomnym drzwi do powrotu do społeczeństwa, konieczne jest przełamanie negatywnego, dyskryminującego stereotypu – komentuje Beata Prusak, Koordynator ds. organizacji i komunikacji Pomorskiego Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności.
„Werbel demokracji” jest projektem realizowanym w okresie wrzesień 2008 – październik 2009 w największych miastach województwa pomorskiego (Gdańsk, Sopot, Gdynia, Słupsk). Wielopłaszczyznowe oddziaływanie, głównie poprzez działalność Rady Medialnej (w skład której weszły osoby bezdomne, przedstawiciele mediów, Pomorskiego Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, przedstawicieli środowisk twórczych, naukowców, decydentów), przeprowadzenie kampanii i happeningu (występ trupy teatralnej podczas Jarmarku Dominikańskiego i Festiwalu Teatrów Ulicznych FETA) ma na celu zmianę wśród mieszkańców województwa pomorskiego stereotypowego postrzegania bezdomności oraz tendencyjnego sposobu prezentowania tego tematu przez media.
Rada Medialna pracuje od października 2008 do kwietnia 2009 i jej zadaniem jest wypracowanie koncepcji kampanii (koncepcja występu trupy teatralnej, wizualna część kampanii) a także stworzeniem rekomendacji, jak w sposób niedyskryminujący prezentować bezdomność („Apel w Sprawie Medialnego Prezentowania Bezdomności”). Rada pracuje wspólnie z grafikiem nad wizualną częścią kampanii.
Partnerem przedsięwzięcia jest Focus Ireland.
M. Czerepak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS