Głównym celem przedsięwzięcia było zachęcenie mężczyzn, w szczególności ojców i opiekunów do czytania dzieciom. Sercem kampanii była publikacja – poradnik „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, której ponad 55 tysięcy egzemplarzy rozdystrybuowano po całej Polsce. Towarzyszyła temu kampania, której zasięgi przekroczyły sto milionów wyświetleń.
Sercem kampanii #TataTeżCzyta2024 był poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” autorstwa Marii Deskur i Edyty Plich, z ilustracjami Joanny Rusinek. To kompendium wiedzy o tym, dlaczego warto czytać dzieciom. Autorki poradnika, podpierając się badaniami i bogatą bibliografią, podpowiadają, co daje czytanie dziecku na poszczególnych etapach rozwoju i rekomendują, jakie lektury będą adekwatne do wieku. W wersji drukowanej publikacja została rozdystrybuowana do wybranych księgarń, bibliotek, przedszkoli, szkół i instytucji kultury w całej Polsce w łącznym nakładzie 55 tys. egzemplarzy. Dodatkowe dziesiątki tysięcy odbiorców dostało wersję online broszury dzięki newsletterom organizacji partnerskich. Broszura jest nadal dostępna do pobrania na stronie Fundacji: TataTeżCzyta.pl
Ważnym elementem kampanii stały się w tym roku spot filmowy (poniżej) oraz radiowy, zrealizowane i wspierane pro bono przez Agencję Brain, dom produkcyjny OTOFILM, firmę post produkcyjną ORKAFilm oraz GroupM i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Spoty były emitowane w wiodących kanałach telewizyjnych (Polsat, TVN, TVP, kanały grupy Canal+), na ponad 1200 nośnikach Digital Outdoor, w tym nośnikach reklamowych PKP oraz w stacjach radiowych (RMF, Eska, Vox).
– Tworzymy wielkie kampanie dla potężnych firm i jest to zawsze wspaniałe wyzwanie i generalnie duża radość, ale zależy nam ogromnie na pracy z trzecim sektorem, gdzie trzeba często przepracować temat niby oczywisty, społecznie bardzo ważny, a z jakichś powodów niedostatecznie wypromowany. Tak było tym razem – tłumaczy Jakub Kamiński, prezes agencji Brain. – Z jednej strony powszechnie wiadomo, że trzeba czytać, a jednak czyta tylko około 40% Polaków. Dlaczego? Jak to zmienić? Nasze długie burze mózgów z Fundacją były szalenie inspirujące.
Projekt wspierały także: szeroko zakrojona kampania digitalowa w serwisach grupy WP i CTV, promocja w mediach społecznościowych oraz za pomocą influencer marketingu. Skumulowana liczba odsłon wszystkich działań promocyjnych to ponad 100 mln wyświetleń. Działania PR wokół kampanii #TataTeżCzyta wygenerowały ponad 250 publikacji w prasie, radiu, telewizji i Internecie, w tym w najlepiej oglądanych blokach telewizji śniadaniowej.
Ogromne powodzenie promocyjne kampanii to w dużej mierze zasługa jej ambasadorów. W tym roku grono znanych osób wspierających inicjatywę było imponujące. Polecało ją aż 20 autorytetów z różnych dziedzin: aktorzy, sportowcy, dziennikarze, psychologowie, twórcy internetowi czy architekci. Do grona ubiegłorocznych ambasadorów, takich jak Anna i Robert Lewandowscy, dołączyły panie, m.in. Katarzyna Zielińska, Anna Czartoryska-Niemczycka, Anna Dereszowska, Magda Kordaszewska (twórczyni „Zabawkowicz.pl”) oraz psycholożka Joanna Flis. Wśród panów wspierających projekt znaleźli się m.in.: Jan Dąbrowski – youtuber znany jako JDabrowsky, Kamil Nowak – twórca bloga Blogojciec.pl i Maciej Pertkiewicz – architekt, członek ekipy programu „Nasz nowy dom”. Włączył się także świat sportu: dziennikarze Kanału Sportowego Tomasz Smokowski, Adam Kotleszka i Michał Pol oraz mistrz olimpijski Tomasz Majewski. Ambasadorami zostali także przedsiębiorca Artur Kurasiński oraz Piotr Stramowski, który na antenie Dzień Dobry TVN z okazji Dnia Ojca zachęcał do czytania dzieciom.
W tym roku wyjątkowym wydarzeniem w kampanii był wykład Zakładzie Karnym w Gorzowie Wielkopolskim na temat znaczenia czytania w życiu oraz czytania dzieciom. Fundacja wraz ambasadorem Łukaszem „Jurasem” Jurkowskim zorganizowała spotkanie dla osadzonych mężczyzn, którego uczestnicy otrzymali książki rekomendowane w tegorocznej edycji akcji #TataTeżCzyta. Wzruszającą puentą była inicjatywa nagrywania czytania przez osadzonych dla swoich własnych dzieci, które nagrania te otrzymały potem wraz z książkami.
Kampanii w tym roku towarzyszyła również kolekcja gadżetów, przygotowana przez Nadwyraz.com. Były to podkoszulki, kubki, breloczki, opakowania na okulary i skarpetki – wszystko sygnowane hasłem #TataTeżCzyta. – Jesteśmy firmą odzieżową, ale bardzo mocno związaną z literaturą, więc kiedy Fundacja Powszechnego Czytania zaproponowała nam współpracę przy #TataTeżCzyta, od razu zachwyciliśmy się pomysłem – mówi Krzysztof Kacprzykowski, prezes Nadwyraz.com – Stworzyliśmy kolekcję dla Ojców, Ojczymów, Dziadków i innych panów. Cieszymy się, że kampania dzięki naszym produktom mogła podkreślać, że czytanie jest jak najbardziej częścią codzienności – jak kubek z kawą czy brelok na klucze.
W ramach współpracy z firmą badawczą Research Collective na koniec kampanii zostało przygotowane badanie i raport: „Książki i czytelnictwo w życiu Polaków”, w którym zapytano o rozpoznawalność kampanii #TataTeżCzyta. Jak się okazało, wyniosła ona aż 13%. – Zaskoczył nas ten wynik, jest bardzo dobry – podkreśla Paweł Ciacek, Partner Zarządzający Research Collective. – Zbudowanie rozpoznawalności kampanii społecznej w pierwszym roku działalności na poziomie 13% bez gigantycznego budżetu, to świetny rezultat. Gratulujemy gorąco organizatorom i wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyniku.
Organizatorzy zdradzają, że trwają już prace nad kolejną edycją kampanii. Przedpremierowa inauguracja #TataTeżCzyta2025 planowana jest ponownie na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, czyli 23 kwietnia 2025 roku.
oprac: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów