Hostile architecture, czyli wroga architektura to zjawisko rozpowszechnione w środowiskach miejskich, zwłaszcza w krajach zachodnich. W największym skrócie polega ono na umieszczaniu w przestrzeniach użyteczności publicznej elementów zaprojektowanych specjalnie po to, by celowo ograniczyć ich dostępność. A mówiąc wprost – sprawić, by człowiek poczuł się w nich niemile widziany. Według inicjatorów tego typu praktyk służą one przede wszystkim minimalizowaniu bezdomności. W praktyce jednak wroga architektura dotyka wszystkich bez wyjątku, czyniąc przestrzeń miejską podstępną, nieprzyjazną i nieludzką.
Aby zwiększyć świadomość na temat wrogiej architektury ulicznej, agencja TBWA\MCR nawiązała kontakt z brytyjskim artystą Stuartem Semplem. Efektem tej współpracy jest seria plakatów (poniżej) zaprojektowanych tak, aby idealnie pasowały do „kolców przeciw bezdomnym” umieszczonych na konkretnych progach domów, murkach czy betonowych powierzchniach. Rezultat projektu może wzbudzać wyjątkowo niekomfortowe odczucia, zwłaszcza u wrażliwych osób – prawdziwe kolce przebijają wizerunki śpiących ludzi, nawet w tak newralgicznych punktach jak oczy czy twarze, i służą jako przygnębiające memento o okrucieństwie wymyślonym i stosowanym przez ludzi przeciwko ludziom.
Celem kampanii jest podniesienie świadomości na temat wrogiego designu i walka z nim za pomocą zbiórki. Więcej na ten temat można dowiedzieć się na stronie: hostiledesign.org.
txt: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
18.09.2024
Cała prawda o planowaniu ciąży przez polskie pary
-
17.09.2024
W zagrożeniu
-
16.09.2024
Borówka — superowoc, który przepisałby Ci okulista
-
15.09.2024
Newsy bez stygmatyzacji
-
13.09.2024
Wizerunek dziecka w internecie — publikować czy nie?
-
13.09.2024
Dom na detoksie. Zapisz się na bezpłatne szkolenie