„Śniadanie już nie na trawie”
Malarstwo francuskie drugiej połowy XIX wieku nie bez racji uchodzi za jedno z największych osiągnięć kulturalnych ludzkości. Ówcześni mistrzowie pędzla nie tylko nadali kształt sztuce współczesnej ale również zachwycili świat wirtuozerią w oddawaniu piękna i ulotności otaczającego świata. Szczególne miejsce w ich twórczości zajmowały plenery oraz woda: rzeki, jeziora, oczka wodne. Jak obecnie, w obliczu kryzysu wodnego, wyglądałoby tamto malarstwo i przedstawienia bujnych ogrodów, zielonych stawów czy wesołych przejażdżek łodzią?
Veolia, francuski holding działający w sektorach energetycznym, wodno-ściekowym oraz gospodarki odpadami, wraz z paryską agencją Hungry and Foolish, próbują odpowiedzieć na to pytanie. W ramach kampanii społecznej Every Action Counts zaprezentowali serię obrazów zainspirowanych twórczością Vincenta van Gogha („Słoneczniki”), Georgesa Seurata („Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte”), Auguste’a Renoira (m.in. „Wioślarze w Chatou”), Édouarda Maneta („Śniadanie na trawie”) oraz Claude’a Moneta („Nenufary”). Sedno w tym, że dzieła ukazują rzeczywistość dotkniętą suszą: kwiaty zwiędły, wioślarz próbuje płynąć po wyschniętym korycie rzeki a śniadanie zamiast na trawie odbywa się na łysym klepisku. Woda została tu podniesiona do rangi dziedzictwa, które należy chronić, podobnie jak chronić należy nasze dziedzictwo kulturowe:
Kampania miała swoją premierę 22 marca 2024 roku, podczas Światowego Dnia Wody, zaś dziewiętnastowieczne malarstwo we współczesnej odsłonie powstało dzięki wsparciu A.I. Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie ecodeau.org.
txt: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów