Seks po dragach? Możesz zajść w ciążę!
Brzmi bulwersująco? I tak ma być! „Seks po dragach? Możesz zajść w ciążę!” to kampania dla Fundacji Rak’n’Roll, której przyświecał nietypowy cel – wprowadzenie do świadomości społecznej terminu „onkopłodność” oraz edukowanie społeczeństwa w zakresie płodności po przebytej chemioterapii.
Przed twórcami kampanii społecznych stawiane są rozmaite cele. Rzadko kiedy jednak głównym ich zadaniem jest promocja neologizmu, czyli innowacji językowej – słowa sztucznie wykreowanego, by zaspokoić lub wypełnić jakąś lukę leksykalną. Kampania „Seks po dragach? Możesz zajść w ciążę!” to przykład podwójnie ciekawy, bo niebanalny cel został uwieńczony wyjątkowym sukcesem: formalnym przyjęciem nowego słowa w zakres języka polskiego. Przedstawiamy krok po kroku jak do tego doszło.
– Fundacja Rak’n’Roll od początku swojego istnienia akcentuje wątki ważne dla pacjentów onkologicznych, a omijane przez system lub inne organizacje – podkreśla reprezentujący Fundację Jacek Maciejewski. – Zawsze robimy to z solidnym przygotowaniem merytorycznym, wiemy co mówić, do kogo i jak. Trzy lata temu podjęliśmy temat, który był trochę poza spektrum, także naszego widzenia. Okazało się, że młodzi pacjenci i pacjentki onkologiczne nie są właściwie informowani o możliwości zabezpieczenia swojej płodności przed rozpoczęciem terapii. A najczęściej chemioterapia ma bardzo upośledzający wpływ na zdolność do posiadania potomstwa.
Dla Fundacji Rak’n’Roll stało się jasne, że pierwsza rzecz do zrobienia, to znalezienie odpowiedniego słowa. A druga – spopularyzowanie go. – Termin „onkopłodność” powstał ponad dwa lata temu, wygrywając w wewnętrznych dyskusjach dwa inne określenia, których dzisiaj już nikt nie pamięta – podsumowuje Jacek Maciejewski. – Wypełnił nasze głowy i napędził do pracy.
Kolejnym etapem był konkurs Young Creatives, organizowany przez Klub Twórców Reklamy, w którym Fundacja Rak’n’Roll pełniła funkcję Partnera (kategoria YC Eurobest Planners, edycja 2023). Szybko stało się jasne, że głównym zadaniem postawionym przez młodymi teamami kreatywnymi będzie wprowadzenie onkopłodności do świadomości społecznej.
Ostatecznie zwyciężył projekt autorstwa twórców z agencji Heart&Brain. Według nich choroby nowotworowe i ich leczenie są tematem wrażliwym, co czyni dialog o perspektywach, chęciach i możliwościach ciąży po zakończonym leczeniu onkologicznym podwójnie trudnym. Aby zachęcić odbiorców do interakcji, bez jednoczesnego natychmiastowego obciążania, zdecydowali się na kampanie przykuwającą uwagę w nieoczywisty sposób. Pomysł zakładał „wykorzystanie przestrzeni, które wiążą się szeroko z życiem płciowym, takich jak kluby, życie nocne, tytuły sensacyjne, strony dla dorosłych, antykoncepcja. Raz żeby przybrać ton edukacyjny, a innym plotkarsko-sensacyjny”:
Cel kampanii został osiągnięty – rozpoczęto rozmowy nt. zabezpieczenia płodności u pacjentów onkologicznych, wzrosło też zainteresowanie tematem (liczba wejść na stronę https://www.onkoplodnosc.pl/ wzrosła piętnastokrotnie).
Jednocześnie Agencja Walk PR, odpowiedzialna za PR-ową część kampanii, podjęła wysiłki w celu wprowadzenia słowa „onkopłodność” do Słownika Języka Polskiego. Zabiegi zostały uwieńczone sukcesem, czyli pozytywną opinią Rady Języka Polskiego. Od tego momentu polski termin: „onkopłodność” oznacza tyle co „zabezpieczanie płodności przed rozpoczęciem leczenia onkologicznego”. Więcej na ten temat można znaleźć TUTAJ.
txt: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów