Znikające słowa, znikający ludzie
W poniedziałek, 8 stycznia 2024 roku, na wiodących brytyjskich platformach podcastowych ukazał się audiobook „The Missing Lines”, który wywołał konsternację i liczne protesty zaledwie parę dni od swojej premiery. Po pobraniu audiobooka słuchacze odkrywali bowiem, że historia kończy się trzy minuty później – kiedy główny bohater, Marcus, wplątany we współpracę z gangiem narkotykowym, znika bez wieści. Następne osiem rozdziałów zostało wypełnione jedynie ciszą:
Jak się okazało, dziwaczny audiobook stanowił część kampanii prowadzonej przez brytyjską organizację charytatywną Missing People. Projekt miał – choć częściowo – odzwierciedlać rzeczywiste doświadczenia tysięcy osób, których bliscy „wyszli z domu i nigdy nie wrócili”. Historia bez zakończenia, która pozostawia słuchacza w zawieszeniu na czas nieokreślony, stanowi namiastkę frustracji, rozpaczy i nadziei, jakie czują rodzice, rodziny i przyjaciele osób zaginionych bez wieści.
Narrator audiobooka, jeden z najbardziej rozpoznawalnych i lubianych brytyjskich aktorów, Stephen Fry, w specjalnym oświadczeniu wyjaśnił, że podcast nie jest uszkodzony. Fry, wieloletni patron organizacji Missing People, brał już wcześniej udział w jej inicjatywach, m.in. w cyfrowej kampanii plenerowej promującej brytyjski system Child’s Rescue Alert. Zaangażowanie aktora nie jest przypadkowe. W 1995 roku Fry przeszedł załamanie nerwowe i zniknął na kilka dni, w trakcie których planował samobójstwo: – Sam zaginąłem w momencie kryzysu w moim życiu, ale miałem szczęście, że udało mi się ponownie spotkać z moimi bliskimi – przyznał Fry. – Nie każdemu zdarza się takie spotkanie.
Kampania „The Missing Lines” („Znikające linie”) została wymyślona i zrealizowana przez agencję House 337 pro bono. Kręgosłupem projektu były pierwsze rozdziały fikcyjnej powieści fikcyjnego autora, któremu nadano nazwisko M.S. Singh. Przeczytany przez Stephena Fry’a audiobook był następnie dystrybuowany za pośrednictwem platform podcastów Apple i Spotify. Agencja promowała go również w sieci audio Acast oraz za pośrednictwem influencerów we wszystkich mediach społecznościowych. House 337 zaprojektował także oprawę wizualną tytułu, która następnie została przekształcona w poster promujący premierę podcastu. Grafikę wyświetlono na ponad 60 witrynach OOH udostępnionych przez Ocean Outdoor oraz na 250 witrynach udostępnionych przez JC Decaux na terenie całej Wielkiej Brytanii.
Co roku w Wielkiej Brytanii znika bez wieści ponad 170 000 osób. Więcej na temat kampanii można dowiedzieć się TUTAJ.
txt: Dorota Chrobak
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów