Zrzędy, plotkarze, leniuchy — kto nas najbardziej irytuje w pracy
Czy praca to dla Polaków dobre miejsce na budowanie relacji przyjacielskich? I tak, i nie. Większość z nas zasadniczo lubi kolegów z pracy, ale jest to uczucie dość… zachowawcze. Jak wynika z badania pt. „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań”, przychodzimy do pracy, by wywiązać się z obowiązków, a później zamknąć drzwi i wrócić do życia rodzinnego – niekoniecznie, by szukać przyjaźni.
Mimo raczej dobrych relacji ze współpracownikami większość (aż 76%) zapytanych o to Polaków przyznaje, że spotkała się z przejawami negatywnego zachowania wśród współpracowników w obecnym miejscu pracy. Co uznajemy za negatywne zachowanie? Z tym bywa różnie, ale w kwestii top triggera jesteśmy zgodni. Najczęstszym zapalnikiem zapracowanego Polaka jest narzekanie kolegi z sąsiedniego biurka. Wskazała je aż połowa respondentów, z czego 20% mówi, że doświadcza go bardzo często. Narzekanie nie tylko nas irytuje, ale też działa demotywująco. Okazuje się, że Polacy zawsze potrafią znaleźć powód, by nieco pozrzędzić. Aż 9% osób zapytanych o najczęstsze przyczyny narzekań ich kolegów wskazało na… wszystko. Głównym tematem niezadowolenia są jednak zarobki (33%). W dalszej kolejności – szefostwo i firma (9%), a tuż za nimi plasuje się nadmiar pracy (8%).
– Wyniki badania potwierdzają pewien stereotyp, że Polacy to naród, który często narzeka – komentuje Gina Sole, digital PR manager w Preply. – Jednocześnie widać, że ta łatka zaczyna Polaków uwierać. To ciekawy paradoks: nie lubimy słuchać narzekań innych ludzi, ale sami nie potrafimy się przed nim powstrzymać. W środowiskach międzynarodowych nadmierne narzekanie nie jest mile widziane.
Drugim, równie często wskazywanym zachowaniem, z jakim Polacy mają do czynienia w pracy, jest plotkowanie (49%). Podium zamyka lenistwo, na które wskazuje 1/3 ankietowanych. Tuż za nim znalazła się zawiść (27%). Z kolei zachowania, na które nie zwracamy większej uwagi, to: małomówność (15%), nietolerancja (17%), brak poczucia humoru (18%) i spóźnialstwo (21%). Co ciekawe, brak ochoty na żarty bardziej irytuje pracowników handlu oraz usług (21%) niż pracowników biurowych (12%).
Niestety, ciężka atmosfera w pracy odbija się na naszym samopoczuciu. Szczególnie emocjonalnie reagują kobiety, choć nie tylko. Największy wpływ na nastrój obydwu płci ma: donoszenie na współpracowników (44%), unikanie wykonywania obowiązków (42%) oraz wzajemny brak szacunku (40%).
Ankietowani zostali również zapytani o to, jakie są najbardziej pożądane przez nich cechy u kolegów z pracy. Zdecydowana większość – bo niemal 40% – wskazała na uczciwość. Co trzecia osoba przyznała, że najbardziej ceni sobie rzetelność i sumienność oraz zaangażowanie w powierzone obowiązki.
Gina Sole podkreśla, że Polacy słyną ze swojej pracowitości i staranności. Nie dziwi zatem, że tego samego oczekują od innych. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa, jak moglibyśmy sobie tego życzyć. Jak pokazują wyniki badania, uczciwość oraz rzetelność są doświadczane rzadziej, niż by tego oczekiwano. Z kolei komunikatywność i poczucie humoru to cechy, które spotykamy w miejscu pracy nawet częściej, niż się tego spodziewamy.
Badanie zostało wykonane metodą CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie osób pracujących, nie prowadzących działalności, w przedziale wiekowym 18-65. Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, to osoby z różnych grup zawodowych – głównie z firm zatrudniających do 50 oraz do 250 pracowników. Językiem komunikacji w firmie jest polski (99%), a w przypadku 1/5 badanych również angielski.
Źródło informacji: Preply
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
21.11.2024
Gwiazdka dla bezdomniaków
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
18.11.2024
Startuje 24. MFF WATCH DOCS Prawa Człowieka w Filmie
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
10.11.2024
MAMY czas na zdrowie?
-
08.11.2024
Pokolenie Z na rynku pracy. Najnowszy raport OLX Praca