Narodowe Centrum Kultury rozpoczęło 2. etap kampanii społecznej „Kultura się liczy!”. Tym razem organizatorzy koncentrują się na dynamicznych zmianach na mapie inwestycji kulturalnych w Polsce oraz ich znaczeniu dla gospodarki i rozwoju społecznego. Nowe sale koncertowe, nowoczesne muzea, zakrojona na szeroką skalę digitalizacja zbiorów bibliotecznych i filmowych – oto, jak przekonują, przyszłość kultury.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej rozszerzyło możliwości finansowania inwestycji realizowanych w sektorze kultury. W ciągu ostatnich lat Polska znalazła się na pierwszym miejscu – wśród państw Unii Europejskiej – pod względem wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na kulturę. Fundusze europejskie zmieniły mapę inwestycji kulturalnych w Polsce. Pozwolą one na zrealizowanie blisko stu projektów, zarówno z zakresu dziedzictwa kulturowego, jak również budowy i rozbudowy nowej infrastruktury kultury, w tym także infrastruktury szkolnictwa artystycznego. Fundusze pokryją m.in. budowę najnowocześniejszych sal koncertowych w Europie (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu), budowę najnowszego muzeum nauki i techniki w Europie (Centrum Nauki Kopernik), budowę pierwszego na wschód od Wisły gmachu opery w Polsce (Opera i Filharmonia Podlaska), budowę od podstaw pierwszego od wielu lat teatru (Teatr Szekspirowski w Gdańsku), tworzenie nowoczesnych muzeów (np. Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie), liczne prace konserwatorskie oraz rekonstrukcje dawnych obiektów. Unijne dotacje wspierać będą także rozwój nowoczesnych technologii (budowa Centrum Nowych Mediów w Szkole Filmowej w Łodzi, digitalizacja zbiorów biblioteki Ossolińskich, Biblioteki Jagiellońskiej, Filmoteki Narodowej) oraz zasilą finansowanie nowoczesnych kierunków kształcenia (np. grafika, wzornictwo, moda).
2. etap prowadzonej od stycznia 2010 roku przez NCK kampanii „Kultura się liczy!” ma na celu nie tylko pokazanie bogactwa i zróżnicowania nowych projektów kulturalnych, ale także uzmysłowienie, jak bardzo inwestycje w kulturę są potrzebne, a zarazem opłacalne. Wydarzeniem inaugurującym kampanię była konferencja „Przyszłość w kulturze: europejskie środki na dobre inwestycje”, jaka miała miejsce 25 października w warszawskiej ASP. Hasło przewodnie konferencji towarzyszy też działaniom prowadzonym w mediach, m.in. kampanii outdoorowej w największych miastach Polski oraz kampanii radiowej.
Na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Karowej stanęła nowatorska wystawa zaprojektowana przez autorów polskiego pawilonu na EXPO w Szanghaju – WWAA Architects. Klasyczne stojaki i plansze zastąpiono kolorowymi panelami przedstawiającymi projekty inwestycyjne w sektorze kultury realizowane ze środków europejskich. Ekspozycja prezentuje 35 spośród 91 projektów inwestycyjnych, których realizacja została sfinansowana z funduszy europejskich. Jej forma została zainspirowana tradycją wieszania 'wiechy’ na najwyższym elemencie konstrukcji realizowanego obiektu, jeszcze przed zakończeniem jego budowy. Różnokolorowe, odbijające słońce pasy, lekko poruszane wiatrem tworzą reaktywną, żywą strukturę, wyraźnie odcinającą się na tle miasta i jesiennego nieba. Ekspozycja prezentowana będzie do 15 listopada. Wystawa powstała we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacją Bęc Zmiana.
Kampania została poparta przez wiele autorytetów oraz liczne grono ludzi kultury. Działania aktywnie wsparli m.in.: Edwin Bendyk, Tomasz Bagiński, Henryka Bochniarz, Krystyna Janda, Kayah, Katarzyna Kolenda-Zaleska, Janina Paradowska, Kazimiera Szczuka, Magdalena Środa oraz Jacek Żakowski.
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
19.11.2024
Drzewo Roku 2025 – zgłoszenia do końca listopada!
-
15.11.2024
„Moje czarne szczęście” już w sprzedaży w Biedronce
-
11.11.2024
Te kampanie społeczne dostały Effie!
-
11.11.2024
#Niepodległadohymnu – akcja śpiewania hymnu 11.11 w samo południe
-
31.10.2024
Artyści biorą na warsztat tablety. Współpraca Huawei i Akademii Sztuk Pięknych
-
28.10.2024
„Dziś wszyscy jesteśmy twórcami cyfrowymi” — 25. konkurs Galerii Plakatu AMS