Kobieta o rozmiarach King-Konga, która zamierza się na małego goryla i mężczyzna o morderczych szczękach, atakujący rekiny – niemiecka kampania z grudnia 2009 r. ukazuje ludzi jako bezwzględnych oprawców, znęcających się nad zagrożonymi wyginięciem gatunkami.
Taka zamiana ról na starych plakatach z popularnych filmów miała na celu uświadomienie społeczeństwu, jak duży wpływ na wymieranie kolejnych gatunków zwierząt mają spowodowane przez działalność człowieka zmiany klimatyczne. W kreacjach stylizowanych na plakaty filmowe ze znanych na całym świecie filmów grozy („Szczęki”, „Tarantula” czy „King-Kong”), oprócz wizerunku ludzi-morderców umieszczony został apel: „Co 12 minut wyniszczony zostaje jeden gatunek zwierząt. Wesprzyj nas w walce z wymieraniem gatunków” („Alle zwölf Minuten wird eine Tierart ausgerottet. Unterstützen Sie uns im Kampf gegen das Artensterben.”).
Organizatorem kampanii i zarazem autorem kreacji jest Center for Migratory Species (Centrum Ochrony Gatunków Wędrownych) – projekt uruchomiony dla realizacji, sporządzonej w 1979 roku, Konwencji Bońskiej o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt. Działania prowadzone w ramach kampanii zostały sfinansowane ze środków agendy ds. ochrony środowiska funkcjonującej w ramach ONZ. Instytucja ta objęła patronat nad akcją, co stało się przyczyną wielu kontrowersji oraz dyskusji, jakie toczyły się wokół kampanii. Fakt, że ONZ jest sponsorem kampanii jednoznacznie przedstawiającej ludzi jako morderców i tyranów, oburzył nie tyle niemieckie społeczeństwo, ale i obserwatorów międzynarodowych, co uwidacznia się też w wielu komentarzach w internecie.
Bez względu na słuszność bądź niesłuszność krytyki, jakiej poddano kampanię, tematyka której dotyczyła jest z całą pewnością ważna – obecnie zagrożonych wyginięciem jest blisko 17 tysięcy gatunków zwierząt. Większość z nich znalazła się w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych na skutek negatywnych konsekwencji działalności człowieka.
E. Janota
nazwa kategorii: Kreacje / printy
CZYTAJ TEŻ:
-
26.11.2024
Natychmiast
-
25.11.2024
Nie bądź dzieckiem!
-
25.11.2024
Twój wybór
-
06.11.2024
Nie miej tego w d*pie
-
05.11.2024
Faceci nie chcą kwiatów
-
04.11.2024
Nie chcesz trafić do tego dołka